När en motor ska installeras är det viktigt att motorerna är anpassade för marint bruk och tål de påfrestningar som kan förekomma på ett fartyg. Det är också viktigt att ett enskilt fel inte slår ut motorn. Det är bra att ta hänsyn till följande vid motorinstallationer:

  • Vem ska utföra själva installationen? Det är lämpligt att varvet eller verkstaden som utfört motorbyte lämnar ett skriftligt intyg om att arbetet har utförs i enighet med tillverkarens anvisningar och att tester har utförts för att verifiera säker installation och drift.
  • Att intyg om typgodkännande och Technical file finns.
  • Finns vibrationsdämpare?
  • Är bäddbultarna fastsatta?
  • Är bullernivån godkänd?
  • Är heta ytor isolerade?
  • Är bränslesystemet (inklusive filter) brandsäkert?
  • Har sprickindikering av motorbädden utförts?
  • Kablar är rätt fastsatta och inte utsatta för skadlig vibration, mekanisk skada, nötning eller värme.
  • Jordkablar och jordflätor anslutna i elskåp.
  • Att startkablar är korrekt monterade samt skyddade mot skadlig vibration, mekanisk skada, nötning eller värme.
  • Att larmfunktioner för smörjoljetryck, kylvattentemperatur och avgastemperatur testas och funktion säkerställs.
  • Nödstoppsfunktioner testas.
  • Lokal manövrering testas och funktion säkerställs.
  • Funktionskontroll av direktdrivna pumpar.
  • Rörliga delar som kan vara skadliga för personal förses med skydd.
  • Koppling till generator görs i enlighet med tillverkarens anvisningar.
  • Verifiera att maskinen fungerar vid rullning och slagsida.
  • Okulär besiktning före, under och efter drift som omfattar:
    1. Propelleraxel
    2. Mellanliggande lager och diverse tätningar
    3. Turboaggregat
    4. Växlar
    5. Generator
    6. Vibrationer
    7. Bränsleläckage
    8. Avgasläckage