Det är lämpligt att kommunikationen kan skötas, såväl vid ordinarie drift som i en nödsituation, utan att hanteringen av fartyget störs. T.ex. kan handsfree-utrustning vara lämplig att användas, och på fartyg med risk för hög bullernivå kan även hörlurar (earpods) vara lämpliga.

Telematik- och SCADA-system rekommenderas att vara utformat, installerat, använt och underhållet enligt lämplig branschstandard så att det inte påverkar fartygets säkerhet och framförande negativt. 

Om kommunikationsutrustningen har bristfällig täckning bör nyttjandet av fartyget avgränsas eller så kan täckningen ibland förbättras genom att använda extern antenn. Mer information om täckning finns på Post- och Telestyrelsens webbplats.

Kommunikationsutrustning som tas med om fartyget överges behöver vara tillräckligt tät. Om utrustningen som sådan inte har tillräcklig täthet, är det bra att förvara utrustningen i en förpackning med lämplig täthet. Det är också lämpligt att GNSS-funktion är aktiverad på utrustning som kan använda SOS Alarms 112-app, Advanced Mobile Location (AML) eller hantera räddningstjänstens lokaliseringstjänst för smartphones (CARL).