Okulärbesikta hela systemet, inklusive kablage och kabelgenomföringar. Kontrollera att reservkraftkällan är rätt placerad så att tänkt funktion säkerställs. Kontrollera reservkraftkällans grundfunktion och kapacitet.

Bryt ordinarie strömkrets och kontrollera reservkraftkällans funktion. I normala fall kopplar reservkraften in sig automatisk. Kontrollera att rätt utrustning är kopplad till reservkraftkällan. Särskild kontroll av batterier:

Batteriernas kapacitet bör kunna redovisas genom mätning, protokoll eller faktiska test. Kontrollera batteriernas placering och fastsättning, och om det finns risk för skador och kortslutningar. Kontrollera batteriernas laddningsanordning och eventuella larm.

Särskild kontroll av förbränningsmotorer

  • Kontrollera förbränningsmotorns funktion genom att starta den.
  • Kontrollera startanordningar.
  • Kontrollera att bränslemängden räcker för det tänkta fartområdet.

 Kontrollerna ovan bör finnas med som en del i fartygets underhållsystem, och utföras med ett intervall på exempelvis en gång per månad.

Särskild kontroll av nödbelysning
Det kan vara fördelaktigt att avprova systemet i mörker då det ger en bra uppfattning om effektiviteten i systemet och eventuell degradering av förbrukare.

Tänk på att vissa belysningstyper såsom LED och lågenergilampor innehåller elektronik som kan orsaka EMC problem, t.ex. att telekommunikationen störs ut. Starka LED strålkastare kan orsaka stora störningar. Om man ska ha dessa typer av belysning ska man se till att de är CE märkta. Elsäkerhetsverket är den myndighet som är ansvarig för EMC, även på fartyg. Mer information finns på Elsäkerhetsverkets webbplats.

Bryt ordinarie strömförsörjning. Kontrollera funktionen av alla förbrukare som är kopplade till nödsystemet. Där en förbrukare har ”eget” batteri så kontrolleras batteriets utgångsdatum, (stämplat på batteriet). Kontrollera att nödbelysning finns på de tänkta platserna och att dessa fungerar.

Lägg in en rutin i underhållsystemet för kontrollen exempelvis en gång per kvartal och alltid efter reparationer i systemet.

Nöddiesel dubbla startmöjligheter
Utrustningen för reservstartsanordning skiljer sig åt för olika fartyg. Oavsett så ska alla delar som är nödvändiga för anordningen finnas i direkt anslutning till motorn. Om de förvaras i ett särskilt utrymme så bör detta vara tydligt märkt och personalen ska vara utbildad i hur anordningen fungerar. Tänk på att drivmedel, exempelvis diesel, som står länge i en tank kan försämras eller blandas upp med kondensvatten etc. Byt gärna ut drivmedlet med regelbundna intervall.

Om det finns en knapp för lokal start- och stoppfunktion samt autofunktion är det mycket viktigt att denna knapp återställas till auto. Om detta inte görs kommer nödkraften inte igång automatiskt vid en nödsituation.

Starta nöddieseln genom att aktivera reservstartsanordningen. Kontrollera att nöddieseln låter och fungerar som den ska, d.v.s. att den tar upp last utan problem och att motorn inte skakar onödigt mycket. Kontrollera att motorn inte är lös och att det inte finns något bränsle- eller smörjoljeläckage. Kontrollera att motorn är rätt placerad, d.v.s. att utrymmet är lättåtkomligt och att eventuellt vattenintrång i fartyget eller eventuell brand i maskinrummet inte slår ut nödkraften.

Kontrollerna ovan bör finnas med som en del i fartygets underhållsystem, och utförs med ett intervall på exempelvis en gång per månad.

Nöddieseln bör provstartas en gång i veckan och köras i några minuter så att tillfredsställande funktion säkerställs.