Huvudregeln är att skrovet inte ska användas som återledare, eftersom vagabonderande strömmar kan leda till elsystemstörningar, elchocker och korrossionsskador på fartygets skrov, propeller och propelleraxel.

I vissa fall kan man ändå använda skrovet som återledare, men då måste man ta särskild hänsyn till riskerna för person- och fartygsskador. Skrovet kan användas som återledare i med följande system:

  • Påtryckt ström för katodskyddssystem.
  • Begränsade och lokalt jordade system.
  • Övervakningsutrustning för isolationsnivå, förutsatt att den cirkulerande strömmen inte överstiger 30 mA under de mest ofördelaktiga förhållandena.

Exempel på där skrovet används som återledare är de så kallade enpoliga systemen, exempelvis system på 12 volt där minuspolen jordas i motorn. Detta är vanligt förekommande på mindre fartyg. På större fartyg kan det finnas något som kallas för ICCP, d.v.s. ett likströmssystem med påtryckt ström vars uppgift är att skydda fartyget mot korrosion.

Kontrollera att skrovet inte används som återledare.

Kontrollen bör finnas med som en del i fartygets underhållssystem.