Fartyg som inte är certifikatspliktiga (<15 meter och ≤12 passagerare)

Existerande fartyg
Verifieringen är en kontroll som utförs av redaren (eller någon som redaren utser). Om det saknas information om exempelvis konstruktionsstandarder, ska redaren visa och dokumentera hur fartyget och den verksamhet som bedrivs idag bedöms uppfylla funktionskraven. Nödvändig dokumentation framgår av 27 §. Redaren ska ha rapporterat in utförd verifiering i Transportstyrelsens e-tjänst EKAN innan dessa föreskrifter trädde i kraft.

Nya fartyg (nybyggnation eller inflaggning)
Fartyget genomgår en kontroll där redaren (eller någon som redaren utser) verifierar och dokumenterar överensstämmelsen med tillämpliga krav. Kontrollen sker utifrån att fartyget är konstruerat enligt ett etablerat regelverk eller en vedertagen standard, eller genom analyser av fartyget och dess användning. Nödvändig dokumentation framgår av 27 §. Redaren rapporterar in utförd verifiering i EKAN innan fartyget tas i drift.

Förändringar av fartyget och dess användning
Alla förändringar av fartygets utformning, utrustning eller avsedda användning medför en förnyad kontroll där redaren (eller någon som redaren utser) verifierar och dokumenterar överensstämmelsen med tillämpliga krav. Redaren rapporterar in utförd verifiering i EKAN innan fartyget tas i drift.

Certifikatspliktiga fartyg (>15 meter eller >12 passagerare)

Existerande fartyg
För existerande fartyg ansågs funktionskraven vara uppfyllda om fartyget hade ett giltigt certifikat utfärdat av Transportstyrelsen när föreskriften trädde i kraft. Fartyget bedömdes därmed uppfylla den kravbild som gällde tidigare, vilket innebar att fartyget ansågs uppfylla kraven även i dessa föreskrifter (med undantag av ev. nya krav). Hur fartyget uppfyller funktionskraven ska dokumenteras i enlighet med 27 §.

Nya fartyg (nybyggnation eller inflaggning)
Vid nybyggnation eller inflaggning av ett fartyg som ska ha certifikat genomgår fartyget dels en kontroll där redaren (eller någon som redaren utser) verifierar och dokumenterar överensstämmelsen med dessa föreskrifter, dels en förstagångsbesiktning som ligger till grund för certifieringen. Kontrollen och besiktningen sker utifrån att fartyget har ett certifikat (eller motsvarande) utfärdat av en behörig EES-myndighet eller en erkänd organisation, att det är konstruerat enligt ett etablerat regelverk eller en vedertagen standard, eller genom analyser av fartyget och dess användning. Besiktningen utförs av Transportstyrelsen.

Arbetet inleds med en anmälan som innehåller relevant information om fartyget och dess användning, exempelvis fartområden, riskanalyser, tillämpliga regelverk och standarder, kontrollplan m.m. När en komplett anmälan har inkommit till Transportstyrelsen genomförs ett inflaggnings-/nybyggnadsmöte där redaren får redovisa underlaget i ansökan. Under mötet fastställer Transportstyrelsen formerna för certifieringsprocessen, exempelvis regelverk eller standarder som ska tillämpas, kontroller som ska genomföras, dokumentation som ska upprättas etc. Redaren ansvarar därefter för att säkerställa att fartyget uppfyller de krav som gäller enligt de regelverk eller standarder som tillämpas, alternativt för de verifieringar som krävs om en alternativ lösning väljs. Transportstyrelsen har möjlighet att genomföra kontroller av dokumentationen och fartyget under hela processen för att kunna certifiera fartyget.

Vid nybyggnation tillämpas normalt ett etablerat regelverk eller en vedertagen teknisk standard för att visa överensstämmelse med gällande krav. Verifieringen av funktionskraven sker då enligt de detaljkrav som finns i regelverket eller standarden. Om ett fartyg helt eller delvis inte uppfyller ett regelverk eller en standard, sker verifieringen i stället genom analyser. Dessa visar att funktionskrav och allmänna råd i föreskrifterna uppfylls och att detta ger en motsvarande säkerhet som att tillämpa ett regelverk eller en standard. För att underlätta arbetet har Transportstyrelsen tagit fram riktlinjer för analysarbete.

Förändringar av fartyget och dess användning samt större reparationer
Alla förändringar av ett certifierat fartyg, inklusive dess utrustning och användning, kan medföra en förnyad kontroll där redaren (eller någon som redaren utser) verifierar och dokumenterar överensstämmelsen med tillämpliga krav. En förstagångsbesiktning genomförs av relevanta delar om fartygets avsedda användning förändras, om fartyget genomgår omfattande tekniska förändringar eller större reparationer, eller om det i annat fall finns anledning att anta att tillämpliga krav inte längre uppfylls.

Som större reparationer anses vanligen åtgärder för att återställa fartyget efter vattenfyllning, brand, kollision eller större skada, större slitage eller omfattande korrosion på skrov och påbyggnader. Även åtgärder efter andra händelser som medfört att, fartyget inte längre kan anses vara i sjövärdigt skick eller vara en säker arbetsplats samt miljömässigt säkert skick, kan ses som en större reparation.

 Transportstyrelsen utför förstagångsbesiktningen, och besiktningen ligger till grund för att ett nytt certifikat kan utfärdas av Transportstyrelsen.

Exempel på förändringar som påverkar certifikatet:

  • Ombyggnation
  • Ändring av fartområde
  • Ändring av last eller antal passagerare
  • Artändring

Vid en sådan förändring behöver man inkomma med en "Anmälan om ombyggnad av fartyg/Anmälan om ändring av certifikat-Nationell sjöfart"