Nytryck av Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2014:12) om säkerheten på fartyg med speciellt användningsområde

2024-07-04

Transportstyrelsen har publicerat ett nytryck av Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2014:12) om säkerheten på fartyg med speciellt användningsområde, vilket har resulterat i författningen TSFS 2024:48. Föreskrifterna träder i kraft den 1 september 2024.

I och med detta nytryck så upphävs Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2014:12) om säkerheten på fartyg med speciellt användningsområde. Av nytrycket följer också ändringar i:

  • Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:114) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda före den 1 januari 2009, (TSFS 2024:50),
  • Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:27) om certifikat och tillsyn inom sjöfartsområdet, (TSFS 2024:51), och
  • Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2021:95) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda den 1 januari 2009 eller senare, (TSFS 2024:49).

Bakgrund

Indelningsindex R (resolution MSC.408(96))

Inom IMO pågick under många år ett regelutvecklingsarbete som syftade till att höja sjösäkerheten genom ett skärpa kraven för fartygs skade- och intaktstabilitet. Genom resolution MSC.421(98) antogs ändringar av SOLAS kapitel II-1 som bl.a. innebar en höjning av indelningsindex R för passagerarfartyg som omfattas av konventionen. Indelningsindex R anger ett fartygs förmåga att överleva en kollisionsskada och det nya kravet för passagerarfartyg är baserat på antalet personer ombord.

När det gäller fartyg med speciellt användningsområde har IMO dock ansett att det indelningsindex R som gällde för passagerarfartyg före ovan angivna ändringar av SOLAS är ändamålsenligt även fortsättningsvis. Detta följer av resolution MSC.408(96) och medför att resolutionens innehåll i detta avseende uttryckligen bör anges i Transportstyrelsens föreskrifter för fartyg med speciellt användningsområde för att undanröja eventuella oklarheter angående tillämpningen.

1983 års SPS-kod

Den tredje avdelningen av Transportstyrelsens föreskrifter om fartyg med speciellt användningsområde (TSFS 2014:12) som avser att sätta i kraft 1983 års SPS-kod innehåller obsoleta hänvisningar till författningar som numera är upphävda. De hänvisningar till SOLAS som förekommer i 1983 års SPS-kod avser, om inte annat anges i koden, den version av konventionen som antogs den 20 november 1981. I syfte att kunna tillhandahålla en korrekt och fullständig implementering av 1983 års SPS-kod behöver en revidering därmed göras av de krav som idag återfinns i den tredje avdelningen av TSFS 2014:12. En sådan revidering borde ha gjorts redan i samband med framtagandet av TSFS 2014:12, men den dåvarande föreskriftsgruppen valde att i stället fokusera enbart på 2008 års SPS-kod.[3]

Livräddningssystem

För fartyg med speciellt användningsområde som inte omfattas av SOLAS ska även fortsättningsvis nationell reglering gälla med avseende på livräddningssystem. Hänvisning till SJÖFS 2004:30 är dock numera obsolet och behöver uppdateras med anledning av det nya nationella regelverk (TSFS 2017:26) som trädde i kraft den 1 juni 2017. De krav som idag återfinns i SJÖFS 2004:30 gäller endast för fartyg i inlandssjöfart.

Maskininstallation, elektrisk installation och periodvis obemannat maskinrum

Förslaget inkluderar vidare även bestämmelser för vissa existerande fartyg som syftar till att förtydliga den gällande regeltillämpningen med avseende på maskininstallation, elektrisk installation, periodvis obemannat maskin-rum. Anledningen till detta är att ändringar och omstruktureringar av Transportstyrelsens maskinföreskrifter TSFS 2019:4 har medfört att hänvisningarna till dessa föreskrifter inte längre beskriver den korrekta tillämpningen för SPS-fartyg i alla avseenden.

Brandskydd

Bestämmelser om brandskydd avseende vissa existerande fartyg har kompletterats i syfte att på ett korrekt sätt återge den kravbild som följer av SOLAS.

Kontaktpersoner

Om ni har frågor med anledning av föreskrifterna är ni välkomna att kontakta:

Dennis Lundin, jurist, telefon 010-495 40 32
E-post: dennis.lundin@transportstyrelsen.se

Ta del av den nya författningen

Från den 5 juli 2024 kan du ta del av de nya författningarna på vår regelwebb:

  • TSFS 2024:48Transportstyrelsens föreskrifter om säkerheten på fartyg med speciellt användningsområde.
  • TSFS 2024:49, Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:114) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda före den 1 januari 2009,
  • TSFS 2024:50, Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2018:27) om certifikat och tillsyn inom sjöfartsområdet, och
  • TSFS 2024:51, Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2021:95) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda den 1 januari 2009.