Huvudsakliga ändringar


Föreskrifternas tillämpningsområde ändras så att det endast omfattar tunnelbana och spårväg. Inga ändringar görs i sak.

Föreskrifterna ska inte längre gälla för spårgående fordon som används på järnvägsnät som omfattas av järnvägssäkerhetslagen (2022:367) eller som enbart används på järnvägsnät som omfattas av lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem.

Fordon järnväg

För fordon som omfattas av järnvägssäkerhetslagen finns EU-reglering med bestämmelser om besiktning, funktionskontroll och underhåll av fordon. Bestämmelser om krav på certifiering av underhållsansvarig enhet finns i kommissionens förordning (EU) nr 2019/779, och innebär att det ska finnas ett utpekat ansvar för den tekniska och administrativa kompetens som krävs för att styra underhållet av järnvägsfordon. Kommissionens delegerade förordning (EU) 2018/762 innehåller krav på järnvägsföretags och infrastrukturförvaltares säkerhetsstyrningssystem. Bland annat ställs krav på förfaranden rörande underhåll av fordon som ska omhändertas i järnvägsföretagens och infrastrukturförvaltarnas säkerhetsstyrningssystem. Krav på funktionskontroll finns i kommissionens genomförandeförordning (EU) nr 2019/773 (TSD Drift). Krav på utförande av funktionskontroll för verksamheter som endast utför växling finns i kommissionens delegerade förordning 2018/762 och i kommissionens förordning 1158/2010

Bestämmelser om besiktning, funktionskontroll och underhåll av fordon som enbart används på järnvägsnät som omfattas av lagen (2022:368) om nationella järnvägssystem kommer att finnas i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2022:39) om riskkontroll och säkerhetsstyrningssystem för nationellt infrastrukturtillstånd och nationellt trafiksäkerhetstillstånd.