Huvudsakliga ändringar

En viktig princip i driftskompatibilitetsdirektivet är att både fasta installationer och järnvägsfordon ska godkännas innan de tas i bruk eller släpps ut på marknaden. För godkännande krävs bland annat en EG-kontrollförklaring vilket bygger på att en bedömning av överensstämmelse av specifikationer för Driftskompatibilitet (TSD) och, i förekommande fall, nationella regler.  

Bedömning av överensstämmelse ska utföras av ett eller flera kontrollorgan. Kontrollorganet som ska kontrollera nationella regler är utsett organ (DeBo). Utsett organ har funnits sedan tidigare men driftkompatibilitetsdirektivet förtydligar krav på och skyldigheter för dessa organ. Kraven på utsett organ framgår av den nya järnvägsteknikförordningen och är, på en övergripande nivå, detsamma som för anmält organ. Transportstyrelsen utser utsett organ och föreskriften TSFS 2022:33 om ansökan om att bli utsett organ, beskriver det underlag som skall skickas in till Transportstyrelsen vid ansökan om att bli ett utsett organ.

För dagens regelverk på nationell nivå kontrolleras delsystem på fordon och fasta installationer för järnväg av oberoende granskare med stöd av Transportstyrelsens vägledning (Godkännandevägledning för Järnväg). Dock finns inget etablerat, strukturerat kontrollförfarande.

De nya föreskrifterna medför tydligare regler gällande hur kontroller skall genomföras, se

  • TFSF och allmänna råd 2022:36 om järnvägsfordon (nationella regler)
  • TSFS 2022:40 om kontrollmoduler för EG-kontroll av nationella regler för fordon och fasta installationer.

 

Det bör påpekas att det är en skillnad mellan dagens oberoende granskare och det som i kommande lagstiftning kommer att kallas för utsedda organ (DeBo). Dagens oberoende granskare är fysiska personer som accepteras för sin roll av Transportstyrelsen, men bara för ett specifikt ärende i taget. Utsett organ utses i förväg och medges en generell accept att verka som utsett organ, eventuellt med vissa restriktioner.