Levererar ni samhällsviktiga tjänster?

En samhällsviktig tjänst innebär en verksamhet där en störning eller ett avbrott i leveransen av en tjänst riskerar att medföra, eller med säkerhet kommer att medföra, stora negativa konsekvenser för samhället och dess invånare.

De negativa konsekvenserna kan vara av olika slag, såsom exempelvis människors hälsa, privata eller samhällsekonomiska, eller mer övergripande såsom en verksamhets förtroende.

MSB har tagit fram kriterier som klargör huruvida man som leverantör tillhandahåller en samhällsviktig tjänst. Se nedan kriterier för sektor transport uppdelat på trafikslag.

Kriterier per sektor

Med samhällsviktiga tjänster rörande vägtransport där incidenter skulle medföra en betydande störning vid tillhandahållandet av tjänsten avses:

  1. trafikstyrning och trafikledning av vägmyndigheter avseende
  1. TEN-T vägnät, eller
  2. vägnät ingående i Stockholms, Göteborgs eller Malmös storstadsområden,
  1. intelligenta transportsystem, för tjänsterna
  1. larmcentraler för eCall, eller
  2. rikstäckande statliga databaser som innehåller uppgifter om hastighetsgräns, vägbredd, bärighet, samt rekommenderad väg för farligt gods.

Med samhällsviktiga tjänster rörande sjöfart där incidenter skulle medföra en betydande störning vid tillhandahållandet av tjänsten avses:

  1. tjänster som tillhandahålls av en hamninnehavare och där hamnen hanterar
  1. minst 2 500 000 ton gods per år,
  2. minst 200 000 passagerare per år över en femårsperiod, eller
  3. en godsmängd överstigande 100 000 ton per år och ingår i TEN-T,
  1. tjänster som tillhandahålls av en hamnanläggningsinnehavare och där hamnanläggningen hanterar
  1. minst 2 500 000 ton gods per år,
  2. minst 200 000 passagerare per år över en femårsperiod, eller
  3. en godsmängd överstigande 100 000 ton per år och inkluderas i området för en hamn som ingår i TEN-T, eller
  1. sjötrafikinformationstjänst.

 

Med samhällsviktiga tjänster rörande lufttransport där incidenter skulle medföra en betydande störning vid tillhandahållandet av tjänsten avses:

  1. tillhandahållande av flygplatser med en passagerarfrekvens överstigande 1 000 000 passagerare per år och dess kringliggande installationer, eller
  2. flygkontrolltjänster.

Med samhällsviktiga tjänster rörande järnvägstransport där incidenter skulle medföra en betydande störning vid tillhandahållandet av tjänsten avses:

  1. infrastrukturförvaltning eller trafikledning av järnväg, med huvudspår överstigande 200 spårkilometer,
  2. persontrafik som trafikerar huvudspår där trafikarbetet årligen överstiger 1 500 000 framförda tågkilometer, eller
  3. godstrafik som trafikerar huvudspår där trafikarbetet årligen överstiger 1 500 000 framförda tågkilometer.

 

För mer information, läs MSB:s föreskrifter om anmälan och identifiering av leverantörer av samhällsviktiga tjänster:

MSBFS 2024:4 föreskrifter om anmälan och identifiering av leverantörer av samhällsviktiga tjänster

Vägledning för anmälan och identifiering av leverantörer av samhällsviktiga tjänster enligt NIS-regleringen (msb.se)

Frågor om NIS-regleringen

Om du har allmänna frågor om NIS-regleringen, mejla registrator@msb.se.

Om du har frågor om NIS-regleringen som rör Transportstyrelsens ansvarsområde, mejla nis@transportstyrelsen.se.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!