De flesta medborgare i Sverige finns i något eller några av våra register. Dagligen används uppgifterna av både medborgare och företag i olika sammanhang. Det kan exempelvis handla om en bilförsäljning, ett förnyat körkort eller att ett rederis nyköpta fraktfartyg ska tas upp i den svenska fartygsflottan.

För oss på Transportstyrelsen är registren viktiga verktyg som vi behöver för att kunna utföra våra uppdrag, dvs. att utforma regler, att följa upp att reglerna efterlevs och att utfärda tillstånd inom transportområdet. Dessutom behövs vissa register för att kunna administrera skatter och avgifter inom vårt uppdrag.

Vi har ett flertal register. Vissa är väldigt stora och helt digitala, andra små och fortfarande i pappersform. Nästan all information i dem är offentlig och lämnas ut till den som begär det. Det finns dock delar av informationen som är belagd med sekretess av olika skäl. Ett av skälen är att informationen är skyddsvärd med hänsyn till rikets säkerhet eller för att skydda mot terroristbrott. Vilka delar av informationen vi förfogar över som är skyddsvärd vill vi av säkerhetsskäl inte kommentera närmare. Vi ber om förståelse för det.

Information som är skyddsvärd med hänsyn till rikets säkerhet eller skydd mot terroristbrott får bara hanteras av personer som är säkerhetsprövade enligt säkerhetsskyddslagen. Problemet som har aktualiserats under sommaren handlar alltså om en väldigt liten del av vår information. Inte om alla våra register och allt i dem.

Här följer en kortfattad sammanställning över de register vi förfogar över som kan innehålla uppgifter om dig.

Register inom vägtrafikområdet

  • Vägtrafikregistret (uppgifter om fordon, körkort, yrkestrafik, felparkeringsavgifter och trängselskatt). Dessutom finns tillhörande ärendehanteringssystem som innehåller digitaliserade kopior av ärendehandlingar som exempelvis ansökningar om körkortstillstånd och fordons registreringsbevis.
  • STRADA (Swedish Traffic Accident Data Acquistion). STRADA är ett informationssystem för data om olyckor och skador inom vägtransportsystemet. Systemet förs på uppdrag av regeringen.
  • Utbildarregistret innehåller uppgifter om personer som arbetar med förarutbildning, antingen inom trafikskolor, inom skolvärlden, Försvarsmakten eller Trafikverket.
  • Octet är ett analysverktyg som används vid handläggning inom yrkestrafikområdet. Här finns information från färdskrivare och förarkort så som namn, körkortsnummer och förarnummer.
  • Dokumentlagret är också ett system som avvänds vid handläggning inom yrkestrafikområdet. Här finns information i form av avbildningar av diagramblad samt filer från färdskrivare och förarkort som används inom yrkestrafiken samt listor över förare och fordon i yrkestrafik.
  • Uteblivna överföringar inom ramen för redovisningscentraler för taxitrafik är ett register som innehåller information från taxibranschen och deras verksamheter. Uppgifterna ska användas av Skatteverket i deras skattekontroller. 

Register inom sjöfartsområdet

  • Sjömansregistret innehåller uppgifter om sjömän och handelsfartyg där sjömän tjänstgör. Registrets syfte är att ge information om sjömäns tidigare och pågående tjänstgöring på fartyg och att kontrollera ett fartygs bemanning.
  • Fartygsregistret innehåller information om ägarskap för fartyg. Registret visar vem som är ägare till fartyget och säkerheterna i det om skeppet/skeppsbygget skulle intecknas.
  • SITS är ett register som används i vårt arbete med tillsyn på sjöfartsområdet. Det innehåller uppgifter om bland annat ägare och redare av fartyg, rederier och hamnar. Uppgifterna används vid exempelvis handläggning och fakturering.

Register inom luftfartsområdet

  • Inskrivningsregistret är ett register som har uppgifter om ägare eller innehavare av luftfartyg. Registrets syfte är att visa vem som äger den egendom som finns upptagen i registret.
  • EMPIC är ett stödsystem som används för tillstånd och tillsynsverksamhet inom luftfartsområdet. Det utgör också stöd i handläggning av olika ärenden kring flygpersonal. Systemet innehåller information om personer som arbetar som piloter, tekniker och flygledare.
  • Medicinregistret används för handläggning av medicinska intyg för flygpersonal. Det innehåller information om flygpersonal som har medicinska intyg och som har godkänts för tjänst av Transportstyrelsen.
  • PEXO är ett system som används för teoriexamination av piloter. I systemet registreras piloter.
  • Personkontrollregistret (PK-registret) används för att behandla uppgifter om personer som på grund av till exempel sin anställning ska delta i verksamhet som måste skyddas mot terrorism. Ändamålet med behandlingen är att få bekräftat att en registerkontroll är gjord och när den gjordes.
  • Lindra/Eccairs är ett system som används för händelserapportering inom luftfarten. I princip alla som arbetar inom luftfarten är skyldiga att rapportera in händelse- och olycksrapporter inom luftfarten.
  • Kabinbesättningsregistret är ett register över kabinpersonal som genomgått en kabinbesättningsutbildning. Något som krävs från och med 2013.  

Register inom järnvägsområdet

  • TRAP (Transportstyrelsens administrativa processtöd för spårbunden trafik) innehåller uppgifter kopplade till den svenska järnvägstrafiken. TRAP används som stöd i handläggning av olika järnvägsfrågor, till exempel ansökningar om lokförarbevis eller tillstånd till infrastrukturförvaltare.    
  • Historikdatabas innehåller diarieförda handlingar från tidigare järnvägsmyndigheter (Järnvägsinspektionen och järnvägsstyrelsen). 

Övergripande register

  • Didrik är Transportstyrelsens diarieföringssystem. I detta register finns uppgifter om handlingar som kommit in till myndigheten och handlingar som vi skickat ut. Syftet med diarieföringssystemet är att ha kontroll över våra ärenden och för att kunna uppfylla den grundlagsfästa offentlighetsprincipen om utlämnande av allmänna handlingar.
  • Agresso är ett administrativt system för lön och ekonomi som innehåller personuppgifter avseende kunder, anställd personal och deras nära anhöriga.
  • Visslarsystemet används för att ta emot anmälningar om misstänkta oegentligheter. Uppgifterna rapporteras in till en extern part som myndigheten har personuppgiftsbiträdesavtal med som säkerställer anonymiteten på anmälarna.
  • Reachmee är ett verktyg som används i rekryteringssammanhang. Ändamålet med verktyget är att vara ett it-stöd vid handläggning av anställningsärenden.
  • Upphandlingssystem och avtalsregister, Visma Tendsign är en plattform som vi använder oss av för att annonsera upphandlingar och där företag lämnar in sina anbud. Systemet är konstruerat för att förhindra att det går att ta del av informationen innan anbuden öppnas. I systemet finns även inköpsavtal registrerade.