Unika drönarflygningar i Östergötland
2022-10-05
Drönaren som ska flyga mellan Linköping och Norrköping. Foto: Katla AeroI dagarna genomförs flera demonstrationer med drönare i Östergötland. Det är en del i en europeisk satsning. På Linköpings flygplats visas ny teknik för ett säkrare luftrum upp och mellan Linköping och Norrköping flyger en drönare lastad med tio kilo last. För att flygningarna ska kunna genomföras har Transportstyrelsen upprättat tillfälliga restriktionsområden för övrig luftfart och utfärdat operativa tillstånd för drönaroperatörerna.
Satsningen går ut på att visa upp nyttan med drönare och på sex platser runt om i Europa demonstreras drönare i stadsmiljö. Förutom i Östergötland sker demonstrationerna i Paris och Bryssel, samt städer i Tyskland, Italien och Spanien.
Ola Andersson, samordnare för drönare på Transportstyrelsen, säger så här om myndighetens inblandning i flygningarna:
– Vi har dels utfärdat operativa tillstånd för drönarna, dels upprättat tillfälliga restriktionsområden och det som kallas för farliga områden i luftrummet för övrig luftfart. För att få till den här typen av demonstrationer krävs en omfattande koordinering och en hel del förarbeten och handläggning för vår del, men också för de operatörer som ansvarar för flygningarna.
Take off i Linköping
Den första drönaren lyfter på onsdagen i Linköping klockan 10.30 och flyger återigen vid 12. På torsdagen lyfter en drönare från Jägarvallen strax utanför Malmens flygplats klockan 15.30 för att sedan landa på Norrköpings flygplats en knapp halvtimme senare. För den som är intresserad kommer den flygningen att gå att följa via en livesändning.
Under torsdagen äger också seminarier rum på Norrköpings flygplats där Transportstyrelsen kommer att berätta om implementeringen av U-space i Sverige. Konceptet U-space handlar om hur drönare ska integreras i luftrummet på ett säkert, effektivt och miljövänligt sätt – med hjälp av digitala tjänster och system.
– Att transportera gods med drönare är någonting som kommer att komma på bred front i framtiden. Många hör av sig till oss och vill börja redan nu, men regelmässigt är vi inte riktigt där ännu, säger Ola Andersson.
Bland annat behöver en ny förordning träda i kraft nästa år och dessutom ska Transportstyrelsen certifiera tjänsteleverantörer. Därefter återstår ett gediget arbete på regelfronten innan drönarleveranser kan bli ett vanligt inslag i luftrummet.
Bakom den svenska satsningen den 5-7 oktober står Saab, Luftfartsverket, Linköpings universitet, Independent Business Group, samt kommunerna och flygplatserna i både Linköping och Norrköping.
Till livesändningen den 6 oktober: Intercity drone flight demo day (Youtube)