Krävs mer än hjälm för att öka cyklisters trafiksäkerhet
2021-07-08
Cykelhjälm skyddar huvudet från dödliga och allvarliga skador. Men det krävs mer åtgärder för att allmänt höja trafiksäkerheten för cyklister. Foto: TransportstyrelsenOm fler använder cykelhjälm skulle många cyklisters liv kunna räddas samtidigt som färre skulle skadas med bestående men. Trots det anser Transportstyrelsen att dagens lagkrav på hjälm för alla upp till 15 år är tillräckligt.
Cykelolyckor kan orsaka allt ifrån lindriga skador till dödsfall. Utöver lidandet för de drabbade ger olyckorna kostnader för samhället.
I en ny rapport har Transportstyrelsen utvärderat vad den samhällsekonomiska nyttan skulle bli om alla cyklister i Sverige använder hjälm.
Beräkningarna utgår från allvarliga skador och dödsfall under perioden 2014–2019. I rapporten beräknas också hur många cyklister som skulle ha fått lindrigare skallskador om de använt cykelhjälm.
Resultatet visar att cykelhjälm kan rädda 13 liv på sex år, och dessutom förhindra att 457 cyklister får huvudskador som leder till varaktiga men.
Om alla cyklister väljer att använde hjälm skulle det spara cirka 7 miljarder kr till följd av uteblivna dödliga och allvarliga huvudskadekostnader.
Cykelhjälm skyddar huvudet från dödliga och allvarliga skador. Över tid har också användningen av cykelhjälm ökat. I stället för lagkrav vill Transportstyrelsen att fokus ska ligga på att göra cyklister medvetna om hur viktig cykelhjälmen är.
– Vi tror på insatser som uppmuntrar cyklister att frivilligt använda hjälm, säger Heba Kurdi.
Här finns rapporten att läsa