Kräver nya testmetoder för tysta bromsblock

2021-10-05

Snöiga godsvagnar på vintriga järnvägsspår Transportstyrelsen vill se nya testmetoder för att godkänna bromsar av kompositblock i vinterklimat. Foto: Adobestock

För att minska riskerna med tysta bromsblock vintertid vill Transportstyrelsen att det införs nya europeiska provningsmetoder med högre krav för vintertester.

– Vi behöver få pålitliga bromsblock som vi i Sverige kan lita på utan att det innefattar allt för omfattande åtgärder för järnvägsföretagen att själva hantera riskerna, säger Jonas Bjelfvenstam, Transportstyrelsens generaldirektör.

I december 2024 blir tysta bromsblock, eller kompositbromsblock, standard för internationell godstrafik. Då träder EUs nya bullerregler i kraft och därmed förbjuds gjutjärnsbromsade godsvagnar att trafikera tysta stråk i det europeiska järnvägsnätet.

Bromsar av komposit har visat sig bromsa sämre i nordiskt vinterklimat jämfört med gjutjärnsbromsar. Det kan få stora konsekvenser för svensk järnväg, bland annat riskerar antalet olyckor att öka.

Transportstyrelsen har god kunskap om riskerna med kompositbromsblock i nordiskt vinterklimat. Myndigheten har under fyra vintersäsonger genomfört tester med olika typer av bromsblock. För järnvägsföretagen har erfarenheterna från dessa tester varit till nytta för att förstå riskerna och egenskaperna hos komponenterna.

Olika faktorer påverkar bromsförmågan

Transportstyrelsen har nu sammanställt en uppdaterad riskbedömning, som visar att bromsförmågan påverkas av många faktorer.

– Vi ser att vissa typer av bromsblock fungerar väl så länge lokförare övervakar bromsförmågan och regelbundet värmer upp bromsen genom att bromsa. Det ställer visserligen större krav på förare och järnvägsföretag, men går att hantera, säger Ryo Yamazaki utredare på Transportstyrelsen.

Testerna visar också att vissa system av tysta bromsblock har så dålig bromsförmåga att de inte bör rekommenderas för användning i Sverige.

Järnvägsföretagen måste hantera riskerna med tysta bromsblock inom sitt säkerhetsstyrningssystem. De ska säkerställa att lokförare kan hantera bromsar av komposit i vinterförhållanden. Järnvägsföretagen behöver även övervaka riskerna och ta höjd för fler åtgärder för att bibehålla säkerheten.

– På sikt behövs en förbättrad standard för godkännande av vinteregenskaper, antingen att dessa utvecklas av EUs järnvägsbyrå, ERA, eller genom påverkan av Europeiska myndigheter gentemot exempelvis CEN, Europeiska standardiseringsorganisationen, säger Ryo Yamazaki.

Läs rapporten