Kraftsamling för ökat engagemang i trafiksäkerhetsfrågor

2021-03-29

Nu lanserar Trafikverket och en rad andra aktörer, däribland Transportstyrelsen, initiativet Zhero för ökad trafiksäkerhet. Alla behöver hjälpas åt för att vi ska nå nollvisionen. Trafiksäkerhet är en samhällsfråga där alla tjänar på att bidra – både organisationer och privatpersoner.

Organisationer som utformar vägsystemet eller utvecklar fordon har ett stort ansvar för att skapa förutsättningar för trafiksäkerhet. Grunden är att det ska vara lätt att göra rätt i trafiken. När det sker en olycka ska systemet skydda användaren.

Men vi är också beroende av att spelregler följs, så att det finns möjligheter att överleva om olyckan är framme. Dit hör exempelvis att respektera hastighetsgränserna och att inte köra onykter. Om alla höll hastighetsgränsen skulle ca 100 liv räddas per år. Vad många inte vet är att fortkörning med 5–10 km/h har stor betydelse för konsekvenserna av en olycka, eller att nära 25 procent av alla dödsolyckor har koppling till rattonykterhet.

– Alla som använder vägsystemet kan bidra till att förändra normer – privatpersoner, företag och organisationer, säger Maria Krafft, måldirektör trafiksäkerhet på Trafikverket. Det finns stora möjligheter för ledare att ta ansvar för trafiksäkerhet i den egna verksamheten. Säkra resor är en hållbarhets- och arbetsmiljöfråga. Företag behöver ta ansvar för sina trafiksäkerhetsavtryck, på samma sätt som man redovisar sina klimatavtryck. När många engagerar sig i trafiksäkerhet finns stora möjligheter att minska skadade och omkomna i vägtrafiken.

Nu lanserar Trafikverket och en rad andra aktörer satsningen Zhero, som är ett led i Trafikverkets regeringsuppdrag att genomföra informations- och kunskapshöjande insatser inom området medborgar- och trafikantinformation för ökad trafiksäkerhet i vägtrafiken.

För att öka förståelse och acceptans för trafiksäkerhetsåtgärder, och vad som är ett trafiksäkert beteende, kommer vi inom Zhero kommunicera för att lyfta frågan högre på samhällsagendan. I ett hållbart vägsystem vill man inte bara överleva – det finns också krav på att minska utsläpp och att känna sig trygg och trivas i blandade trafikmiljöer. En förflyttning till ett mer trafiksäkert beteende ger många fler hållbarhetsvinster, som exempelvis luftkvalitet, buller och minskat klimatutsläpp.

Trafiksäkerhet en framtidsfråga

– Trafiksäkerhet är en viktig framtidsfråga, både i sig men också som möjliggörare för många andra samhällsmål som t ex ökad folkhälsa, en hållbar stad med möjlighet till ökad mängd gång och cykel. Svensk trafiksäkerhet är också en exportvara och genom den får Sverige det lättare att få gehör för våra frågor i den internationella regelgivningen, säger Hans Yngve Berg, analytiker på Transportstyrelsen, och fortsätter:

– Utmaningen i att driva på trafiksäkerhetsarbetet är att finna nya lösningar som inte endast fokuserar på trafiksäkerheten. Lösningarna måste öka trafiksäkerheten men också förbättra andra samhälls- och hållbarhetsmål. Det är först då trafiksäkerhetsarbetet kan bidra med sin fulla potential till samhällsutvecklingen.

Nollvisionen bygger på tre byggstenar: säkra vägar, säkra fordon och säkra användare. Inom Zhero fokuserar vi på den säkra användaren. Vi som rör oss i trafiken behöver använda vägar, fordon och säkerhetsutrustning på ett ansvarsfullt sätt.

Aktörer inom Zhero
Trafikverket, Arbetsmiljöverket, Folksam, Göteborgs stad, MHF, NTF, Polisen, Safer, Stockholms stad, STR och Transportstyrelsen.

Om konceptet Zhero

Zhero är en sammanslagning av zero/noll och hero/hjälte. Noll som i nollvision, noll kilometer över, noll alkohol och narkotika i trafiken. Hjälte är den som visar omtanke i trafiken och därmed är med och bidrar till att rädda liv. Zhero ska signalera vad som är önskat beteende och att man står upp för en sund social norm som attraherar andra. Zhero ska visa att man också kan bidra till andra hållbarhetsmål genom att agera trafiksäkert. Målet är att Zheros budskap blir något man vill stå bakom och vara en del av.

Mer information på www.zhero.se