Hållbarhet som utgångspunkt ger ökat intresse för vätgasdrivna flygplan

2021-07-07

Litet flygplan bland molnen Bild: Adobe Stock

Flygbranschen är i stort behov av att hitta miljöanpassade metoder för framdrift som erbjuder lösningar på dagens fossilberoende flygtransporter. Vätgasframdrivning anses ha betydande potential för att minska transportsystemets klimatpåverkan.

Ansträngningarna för att utveckla kommersiella vätgasdrivna flygplan har intensifierats under senare år. Om vätgasdrift realiseras i större skala kommer omställningen till framdrift med vätgas att ta lång tid i anspråk. Att utveckla ny teknik tar tid. Vägen fram till vätgasflygets stora genombrott är lång och fordrar ett omfattande och målmedvetet arbete på flera områden och nivåer.

En del av lösningen tillsammans med flera andra tekniker

Vätgasflyg kommer inte att ha någon större påverkan på luftfartens utsläpp förrän om trettio år. I omställningen till fossilfrihet bör vätgasflyg därför främst ses som en del i en framtida lösning där flera tekniker för utsläppsminskningar finns sida vid sida. Med fortsatt forskning och utveckling, utformning och anpassning av infrastruktur och en fossilfri produktionsapparat kan vätgasflyg innebära ett stort och viktigt steg mot ett hållbart flyg.

För att vi ska klara det långsiktiga klimatmålet om att nettoutsläppen år 2045 ska vara noll behöver flygsektorn investera i tekniker som minskar klimatpåverkande utsläpp. Transportstyrelsen följer utvecklingen av vätgas som bränsle i luftfartyg för att tidigt identifiera behov av regelanpassningar, marknadsvillkor, infrastruktur och liknande som kan komma att bli aktuella.

– En invändning är att vätgasdrivet flyg skulle bidra till ökade höghöjdseffekter när vattenånga släpps ut i atmosfären. Följden skulle bli ökad molnbildning. Utmaningarna ligger inte bara i en ny flygplansdesign, det fordras även nya kostsamma lösningar för transport, förvaring och distribution av vätgas till och inom flygplatser för att nämna några. Transportstyrelsen behöver vara på tårna. Utmaningen här ligger i att säkerställa att regelverk och teknik utvecklas tillsammans och mognar samtidigt. Vår vision är ju att möjliggöra morgondagens resor och transporter, säger Henrik Sandén, utredare på avdelning Sjö- och luftfart och en av författarna till rapporten.

Till rapporten: "Är vätgas svaret på flygets klimatpåverkan?".