Transportstyrelsen återupptar fakturautskick
2020-06-22
Nu återupptar Transportstyrelsen utskicken av fakturor.Efter att ha tillfälligt pausat utskicket av fakturor för vissa tillstånd, tillsyn och registerärenden återupptar nu Transportstyrelsen utskicken av fakturor. Först ut är ansökningsavgifter medan faktureringen av resterande avgifter återupptas efter sommaren.
Som en åtgärd för att mildra effekterna av covid-19-pandemin valde Transportstyrelsen tidigare i år att tillfälligt stoppa utskicken av ett antal fakturor. Dessutom förlängdes förfallodatumet på utskickade fakturor till 180 dagar räknat från fakturadatumet.
Med start denna vecka börjar Transportstyrelsen på nytt att skicka ut fakturor. Först ut är fakturor som rör så kallade ansökningsavgifter, dvs. avgifter som behöver betalas in till Transportstyrelsen för att myndigheten ska kunna pröva en ansökan. Innan en ansökningsavgift har betalats in kan ansökan inte prövas. Därför kan det tillfälliga stoppet ha fått en negativ påverkan för den som behöver få sitt ärende prövat.
- Det är extra angeläget att prioritera ansökningsavgifterna eftersom vissa kunder är beroende av att vi kan pröva deras ansökningar för att de ska kunna bedriva sin verksamhet, säger Helen Hellman, enhetschef på Transportstyrelsen.
Faktureringen av övriga avgifter, som exempelvis den årliga tillsynsavgiften eller för registerhållning kommer att återupptas efter sommaren. I de fall där det är möjligt kommer vi att tillämpa 90 dagars betalningstid.
Tidigare artiklar i ämnet
Avgiftsåtgärder för att underlätta för flygbranschen (2020-03-20)
Avgiftsåtgärder för att underlätta för sjöfarten (2020-03-26)
Avgiftsåtgärder för att underlätta för järnvägens aktörer (2020-03-27)
Avgiftsåtgärder för att underlätta för delar av vägtrafikens aktörer (2020-04-01)