Stora skillnader i anställningsvillkor för flygande personal
2020-09-01
Transportstyrelsen har sammanställt studier av hur piloter och kabinpersonal upplever sina sociala villkor.Personal som arbetar inom lågprisflygbolag är i mindre utsträckning direktanställda än personal i nätverksflygbolag som till exempel SAS. De är också mindre nöjda med sina arbetsvillkor, enligt en ny rapport från Transportstyrelsen.
Personalkostnader utgör en av de största kostnadsposterna för flygbolag. För att minska personalkostnaderna har det blivit allt mer vanligt att flygbolag anlitar bemanningsföretag för att rekrytera och anställa flygpersonal.
- Det undersökningen visar är att lågprisbolagen oftare använder sig av personal som inte är direktanställd jämfört med nätverksbolagen. Piloter och kabinpersonal hos lågprisbolagen är också mindre nöjda med sina arbetsvillkor jämfört med direktanställda hos nätverksbolagen, säger Erika Persson, utredare på Transportstyrelsen.
Rapporten visar också att det finns skillnader i piloters och kabinpersonalens bedömning av säkerhetskultur och flygsäkerhet utifrån dels vilken typ av flygbolag de arbetar för, dels vilken anställningsform de har.
- Flygande personal som är bemanningsanställd hos lågprisbolag upplever det som svårare att rapportera om fel och brister till ledningen jämfört med personal som har en direktanställning. I förlängningen kan det påverka säkerheten, säger Erika Persson.
Transportstyrelsen har undersökt hur piloter och kabinpersonal upplever sina sociala villkor genom att kartlägga tidigare genomförda studier på området. I rapporten redogörs även för de samverkansinspektioner hos nio flygbolag som Transportstyrelsen och Arbetsmiljöverket har genomfört tillsammans.
Rapporten: Kartläggning av sociala villkor för flygande personal