Skatt på flygbränsle kan innebära risk för ökad ekonomitankning
2020-09-30
Risk för ekonomitankning vid införande av skatt på flygbränsle.Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen analyserat riskerna för ökad ekonomitankning vid införandet av en nationell skatt på fossilt flygfotogen. Myndighetens redovisning av uppdraget visar att nationell skatt på fossilt flygfotogen kan medföra att flygbolagen väljer att tanka utomlands i högre utsträckning än tidigare. Men i vilken utsträckning beror på hur hög skattesatsen skulle bli.
I den slutrapport som lämnas in till regeringen idag den 30 september framgår att den risken är stor om skattesatsen skulle vara högre än fyra procent och mer eller mindre oundviklig vid en skattesats på 20 procent eller mer.
- Precis som inom andra kommersiella verksamheter strävar flygbolagen efter att minimera sina kostnader. Kostnaden för bränsle är en betydande utgift för bolagen och därför är vår bedömning att ekonomitankningen skulle öka om det införs en skatt på fossilt flygfotogen i Sverige. Men hur mycket beror på skattesatsen, säger Jenny Blomberg, utredare på Transportstyrelsen.
Ekonomitankning innebär att ett flygplan tankas med mer bränsle än nödvändigt för en flygresa i syfte att bränslet ska räcka också till hela eller delar av hemresan. På så sätt slipper man tanka nytt bränsle på destinationsflygplatsen, och det kan få en ekonomisk betydelse om bränslekostnaderna är betydligt lägre i avreselandet jämfört med slutdestinationen. Men det innebär också att flygplanen flygs tyngre än nödvändigt vilket i sin tur leder till ökad bränsleförbrukning. Och ökad bränsleförbrukning ger ökade utsläpp av koldioxid.
- Ett prispåslag på mer än fyra procent skulle innebära att incitamenten för ekonomitankning ökar kraftigt. Är påslaget mellan 21 och 30 procent är bedömningen att hälften av bränslet som krävs för returflygningarna skulle tankas i utlandet, säger Jenny Blomberg.
Komplicerad process vid realisering
Transportstyrelsen gör bedömningen att det inte finns några hinder för att införa en skatt på fossilt flygfotogen när det gäller inrikestrafik. Men ett införande som omfattar resor till och från andra länder kommer kräva omförhandlingar av luftfartsavtal med tredje land eller andra bilaterala avtal med EU-länder. Förhandlingar som skulle behöva göras med varje enskilt land.
- Med anledning av utmaningarna med ekonomitankning och med tanke på nödvändiga förhandlingar av luftfartsavtal så skulle införandet av en skatt på bränsle bli lättare att genomföra om den beslutas på internationell nivå, konstaterar Jenny Blomberg.