Flera åtgärder krävs för att stärka svenskflaggad specialsjöfart

2020-07-02

Transportstyrelsen har utrett förutsättningarna för att stärka specialsjöfarten under svensk flagg.

Det krävs regeländringar inom flera områden för att stärka specialsjöfarten under svensk flagg. Det skriver Transportstyrelsen i en rapport till regeringen.

Transportstyrelsen har på regeringens uppdrag analyserat vilka åtgärder som behövs för att förbättra förutsättningarna för specialsjöfarten under svensk flagg. Exempel på verksamheter som benämns som specialsjöfart är bogsering och kabeldragning.

Det är i dag svårt och dyrt för rederier att bedriva och utveckla specialsjöfarten under svensk flagg eftersom reglerna är många och inte alltid anpassade till dess verksamhet. Det går helt enkelt inte att konkurrera med rederier som ligger under en annan flaggstat eftersom dessa har mer anpassade regler att förhålla sig till.

En del av de regeländringar som krävs för att stärka specialsjöfartens förutsättningar under svensk flagg ligger inte inom Transportstyrelsens rådighet. Ansvaret delas mellan olika myndigheter. Till exempel skulle förbättrade näringsvillkor och mer gynnsamma skatteregler underlätta för rederier att bedriva specialsjöfart under svensk flagg.

- Ett samarbete mellan berörda myndigheter skulle öka möjligheterna till ett effektivare förbättringsarbete med möjlighet att hitta gemensamma lösningar som fungerar på lång sikt. Vi på Transportstyrelsen deltar gärna i ett sådant myndighetsövergripande arbete, säger Karin Fransson, sektionschef på Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen föreslår att myndigheten har kontakt med rederierna i frågor som rör specialsjöfarten och inrättar en så kallad fokalpunkt. Det kan ske genom en förstärkning av inflaggningslotsens uppdrag. Inflaggningslotsen är en redan etablerad funktion i Transportstyrelsen som har kontakt med redare.

Läs rapporten: Så stärker vi förutsättningarna för specialsjöfarten under svensk flagg