Transportstyrelsen stoppar flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max i Sverige
2019-03-12
Under dagen har en utvärdering av befintlig fakta och information om luftvärdigheten för flygplansmodell Boeing 737-8/9 Max genomförts. Den europeiska flygsäkerhetsbyrån EASA publicerade ikväll ett luftvärdighetsdirektiv, Airworthiness Directive (AD), som innebär att flygplan av den här modellen för tillfället inte får användas inom EU. Det handlar om ett stopp till dess att ytterligare fakta från utredningen av haveriet i Etiopien den 10 mars 2019 har klargjorts.
Transportstyrelsen följer därför EASAs beslut om att stoppa allt flyg med flygplansmodellen Boeing 737-8/9 Max inom Sverige.
– Det kan verka frustrerande att ett sådant här beslut dröjer. Men vi har följt de procedurer som finns för detta internationella samarbete. Och nu agerar vi på fakta från rätt instans, säger Gunnar Ljungberg, avdelningsdirektör för Sjö och luft på Transportstyrelsen.
En fortsatt utvärdering krävs för att säkerställa om det finns likheter mellan det haveri som inträffat i Etiopien söndagen den 10 mars 2019 och i Indonesien 29 oktober 2018 med flygplansmodellen Boeing 737-8 Max. Denna utredning genomförs av myndigheter i det aktuella flygbolagets hemland, myndigheter från flygtillverkarens hemland samt myndigheter från det land haveriet inträffade. Transportstyrelsen, EASA och andra länders flygsäkerhetsmyndigheter över hela världen följer sedan de rekommendationer som utfärdas från utredningen.