Trafikverket måste ändra sitt sätt att bestämma banavgifter
2018-05-02
Trafikverket behöver ändra sina banavgifter så att de har en tydligare koppling till hur mycket trafiken sliter på järnvägen. Det visar Transportstyrelsens tillsyn av Trafikverkets banavgifter.
– Trafikverket sätter i dag banavgifterna så att intäkterna motsvarar de kostnader som uppstår genom att järnvägstrafiken sliter på järnvägen. Sedan fördelar Trafikverket kostnaderna på olika sorters banavgifter utan att ta tillräcklig hänsyn till de formella krav som gäller för varje avgift, säger Gustav Sjöblom, utredare på Väg och Järnväg på Transportstyrelsen.
Transportstyrelsen ansvarar för att granska de banavgifter som Trafikverket tar ut. Myndigheten har nu beslutat om ett föreläggande som innebär att Trafikverket måste se över sitt arbete med hur man tar ut banavgifter.
Bland annat ska kostnaderna för slitaget motsvaras av en avgift som är direkt baserad på de beräknade marginalkostnaderna för drift, underhåll och reinvestering.
Transportstyrelsens föreläggande kommer att innebära stora förändringar för Trafikverket i hur de utformar sina banavgifter. Detta kan i sin tur innebära ökade kostnader för järnvägsföretagen beroende på hur Trafikverket väljer att utforma banavgifterna i framtiden.
Fakta:
- Trafikverket tar ut spåravgifter, tåglägesavgifter, passageavgifter och emissionsavgifter för diesel. Trafikverket tar dessutom ut bokningsavgifter och kvalitetsavgifter, men de hör inte till banavgiftssystemet
- 2017 motsvarade intäkterna från banavgifterna 18 procent av Trafikverkets kostnader för drift och underhåll. De svenska banavgifterna hör till de lägsta i Europa
- Regler för banavgifter finns i 7 kapitlet järnvägslagen, i EU-förordningen om direkta kostnader (EU) 2015/429 samt i Transportstyrelsens föreskrift TSFS 2017:99
- Avgifterna ska vara konkurrensneutrala och icke diskriminerande. Grundprincipen är att banavgifterna ska fastställas till den kostnad som varje tillkommande järnvägsfordon orsakar.