Flera kommuner är positiva till miljözoner

2018-04-27

Transportstyrelsen har genomfört ett första samråd om miljözoner med ett antal kommuner. Flera kommuner är positiva till möjligheten att kunna införa miljözoner. En annan slutsats från samrådet är att buller är ett minst lika stort problem som utsläpp som försämrar luftkvaliteten.

Den 23 april genomförde Transportstyrelsen ett samråd med kommuner om miljözoner. Representanter från Malmö, Sollentuna, Stockholm, Växjö och Sveriges kommuner och landsting (SKL) deltog i mötet. Ytterligare ett antal kommuner (Göteborg, Helsingborg, Kristianstad, Linköping, Luleå, Norrköping, Sollefteå och Uppsala) har bidragit skriftligt till samrådet.

– Jag upplever att det var ett bra möte. Vi hade bra dialog och fick inblick i varandras verksamhet. Nu har vi både skriftliga svar och resultat av samtal att luta oss mot när vi går vidare. Finns det någon kommun som inser att de också skulle vilja bidra går det bra att ta kontakt med oss, säger utredare Kristofer Elo.

Två slutsatser från samrådet

Två slutsatser som Transportstyrelsen drar är att flera kommuner anser att

  • miljözoner kan vara ett användbart verktyg
  • det finns indikationer på att det finns fler kommuner som kan ha problem med buller än med luftkvalitet.

Ytterligare insikter är det finns ett intresse hos kommunerna att ta mer ansvar för övervakning av att trafikregler följs (att jämföra med parkeringslagstiftningen) samt att titta på en kombination av automatisk och manuell övervakning.

Kommunerna visar också ett intresse för att Transportstyrelsen skulle kunna ta fram riktlinjer i form av allmänna råd. Dessa skulle kunna vara ett stöd för en kommun som står inför valet att införa en miljözon eller annan trafiklösning.

Transportstyrelsen kommer nu att sammanställa resultatet av samrådet, genomföra ytterligare ett med Polisen och Åklagarmyndigheten.

– Vi kommer att behöva fortsatt kontakt med kommunerna. Inte minst när vi närmar oss att ta fram olika lösningsalternativ. Då behöver vi resonera kring de konsekvenser som de olika lösningarna kan medföra, säger Kristofer Elo.

Målet med miljözoner är att bidra till

  • en förbättrad luftkvalitet i Svenska städer
  • att vi kommer närmare en fossilfri fordonsflotta
  • tysta och emissionsfria områden i städer.