Stor minskning av flygbuller – trots ökad trafik

2018-01-11

Trots att vi reser allt mer med flyg har flygbullret minskat med en decibel sedan 2005. Det innebär att flera tusen personer exponeras för mindre flygbuller i dag än för 10 år sedan. Det visar Transportstyrelsens trendanalys.

Det är de svenska förhållandena som analyserats och analysen bygger på data från de åtta största/mest trafikerade flygplatserna i Sverige.

– Många människor tror att flygbullret har ökat eftersom trafiken ökat. I själva verket är det tvärtom. Det senaste decenniet har flygbullret generellt i Sverige minskat och fortsätter att minska, säger Simon Posluk, enhetschef på Transportstyrelsens avdelning Sjö- och luftfart. 

Utvecklingen beror dels på en kraftig utfasning av äldre flygplanstyper, dels på att kraven på nya flygplan skärpts. Mer moderna flygplan, som uppfyller de senaste kraven från den internationella luftorganisationen ICAO, exponerar nästan 70 procent mindre yta för buller över 80 dBA än ett flygplan som certifierades för de lägsta krav som gäller för flygplan som trafikerar Europa i dag.

– Det innebär att om de bullerdominerande flygplanstyperna byts ut i en framtid bedömer vi att antalet bullerexponerade personer kommer att minska betydligt jämfört med i dag. Utvecklingen har skett gradvis och i takt med en ökad reglering. Trenden över tid är tydlig och vi förväntar oss en ännu kraftigare nedgång av flygbullret framöver.

Transportstyrelsen följer upp flygbullerutvecklingen kontinuerligt och är den myndighet som kan införa driftsrestriktioner vid flygplatser av bullerskäl.

Kontaktpersoner för media

Simon Posluk, chef enheten för marknad, miljö och analys
010-495 37 60

Sara Eriksson, pressansvarig
010-495 66 93