Digital post ersätter pappersutskick från Transportstyrelsen
2018-01-12
Nu har fler än 2 miljoner personer i Sverige skaffat en säker digital brevlåda. Allt fler kunder efterfrågar digital post i kontakt med Transportstyrelsen. Från mitten av januari skickar därför myndigheten grundbeslut för trängselskatt och infrastrukturavgift digitalt.
Transportstyrelsen vill bidra till en bättre miljö och samtidigt göra vardagen enklare för kunderna. Därför kommer fler meddelanden skickas digitalt i stället för på papper. Från och med den 17 januari kommer de som idag tar emot papperspost och har en digital brevlåda (för myndighetspost) att få infrastrukturavgifter och trängselskatt som digital post.
- Vi rekommenderar fordonsägare att skaffa sig en digital brevlåda. De digitala utskicken gör det säkrare och lättare. Det här är ett viktigt steg i Transportstyrelsens arbete med att digitalisera och effektivisera kommunikationen med fordonsägarna, säger Jonas Maran som är verksamhetsutvecklare för trängselskatt på Transportstyrelsen.
Mats Kvarnström projektleder myndighetens arbete i att skicka digital post. Han är mycket nöjd över att utskicken kommer igång.
- På det här sättet får kunderna alla avierna samlade på ett ställe samtidigt som de kan nå sin digitala post över hela världen. Detta är givetvis även bra för miljön, säger Mats.
Kunderna kan idag enkelt och säkert ta emot post från myndigheter digitalt – till mobilen och till datorn – via en digital brevlåda.
Kontaktpersoner för media
Jonas Maran, verksamhetsutvecklare för Trängselskatt
010-495 6253
Jonas.maran@transportstyrelsen.se
Sara Eriksson, pressansvarig
010-495 66 93
sara.eriksson@transportstyrelsen.se