Allmänna frågor om appen

Du kan

  • anmäla
    - ägarbyte
    - påställning
    - avställning
  • se ditt trängselskattesaldo och dina preliminära dygnsbelopp. Observera att du inte kan se infrastrukturavgifter (broavgifter) i appen. Om du vill se dina uppgifter om detta använd vår tjänst Infrastrukturavgifter - visa uppgifter
  • få information om ditt fordon
  • söka uppgifter om fordon som ägs av andra.

Appen finns att hämta från Google Play Butik för Android-enheter eller App Store för Apple-enheter. Den är gratis.

I de flesta fall beror det på att kameran på enheten du försöker ladda ner appen till saknar autofokus. Kameran behöver autofokus för att det ska vara möjligt att skanna in registreringsbevisets data matrix och på så sätt lägga till ett fordon i appen.

Om fordonet ägs av en privatperson får vi inte lämna ut personrelaterade uppgifter över internet. I detta läge erbjuds du som är användare i stället att få begränsade ägaruppgifter via sms. Det går även att beställa ett mejl med fordons- och ägaruppgifter via vår e-tjänst Fordonsuppgifter – sök med med registreringsnummer.

Några mobil-modeller klarar inte av att skala ned och anpassa appen till rätt format.

 

Du kan endast lägga till ett fordon i appen om du har det senaste utfärdade registreringsbeviset del 1 eller del 2. Det finns även några tidiga versioner (utfärdade 2004–2005) av registreringsbeviset del 1 och del 2 som saknar datamatrix.

Om ditt registreringsbevis saknar datamatrix kan du beställa ett nytt. Ett registreringsbevis beställer du enklast via vår e-tjänst Beställ registreringsbevis.

Nej det bör du inte göra. Datamatrixen på del 2 ska skannas in en gång till om fordonet ska säljas. 

För att kunna lägga till fordon i appen måste den få åtkomst till mobilens kamera, detta för att möjliggöra skanning av datamatrixen på registreringsbeviset.

När appen startas för första gången dyker en fråga upp där man får välja om man godkänner att appen får använda kameran, svarar man nej där så kan inte appen skanna.

Åtkomst till kameran kan ändras i inställningar på mobilen.

Vi rekommenderar att man använder lösenkod på mobilen, detta för att hindra att någon obehörig kommer åt information och åtkomst till appar.