Jag vill bestrida en faktura

Om du har invändningar mot en faktura som du fått från oss, kan du bestrida den (motsätta dig att betala). Då ska du höra av dig till oss via post eller e-post. I ditt bestridande skriver du

  • fakturanumret på fakturan
  • att du vill bestrida fakturan
  • motivet till varför du bestrider den.

Transportstyrelsen återkommer med eventuella frågor och fattar sedan ett beslut i frågan och skickar därefter beslutet till dig. Du kan inte be vem som helst av Transportstyrelsens anställda att stoppa din faktura, eftersom endast vissa personer har rätt att stoppa fakturor. Därför är det bästa att du hör av dig via den kontaktväg som anges på din faktura.

Jag vill överklaga Transportstyrelsens beslut

Om du inte är nöjd med beslutet som Transportstyrelsen fattat kan du överklaga det. Överklagandet ska vara skriftligt och du ska ange vilket beslut som överklagas och vilken ändring du vill ha. Överklagandet ska ställas till Förvaltningsrätten i Linköping men skickas till Transportstyrelsen, 601 73 Norrköping.

Överklagandet ska ha kommit till Transportstyrelsen inom 3 veckor från det att du tog del av beslutet du överklagar eller om du företräder det allmänna och beslutet överklagas till en förvaltningsrätt eller kammarrätt, inom 3 veckor från den dag då beslutet meddelades.