Nytt klimatpaket för sjöfarten

Publicerad 15 apr 2025

Bilden visar ett fartyg.

Ett nytt regelpaket har antagits för sjöfarten. Foto: Adobe Stock

Den internationella sjöfartsorganisationen International Maritime Organization (IMO) har tagit ett första viktigt steg mot ett nytt klimatpaket. Fartyg ska börja använda drivmedel som ger mindre utsläpp – eller betala en hög avgift. Regelpaketet ska leda till att målen om nettonollutsläpp av växthusgaser inom den internationella sjöfarten nås till 2050.

Beslutet om det nya styrmedelspaketet har föregåtts av årslånga förhandlingar inom IMO:s miljökommitté (MEPC 83). Det förhandlades intensivt in i det sista, men i fredags kunde det nya regelpaketet med klimatstyrmedel till sist antas på plats i London.

– Det här ett stort genombrott. Det så kallade nettonollpaketet från IMO ger förutsättningar att kraftigt minska utsläppen av växthusgaser från den internationella sjöfarten, säger Sofia Malmsten, som leder arbetet för Sveriges räkning och är sakkunnig på Transportstyrelsen.

Hon fortsätter:
– Vi är glada att så många stater kunde ställa sig bakom regelpaketet, men vi är medvetna om att flera är besvikna, av olika skäl. Vi behöver jobba hårt för att få ombord alla inför mötet i oktober då regelverket slutligt antas.

Utsläppen ska minska

Paketet reglerar hur mycket växthusgaser som får släppas ut från de drivmedel som fartygen använder. Det består av två delar: en teknisk och en ekonomisk. Utsläppen från de drivmedel som fartygen använder ska minska, samtidigt som det ska kosta om utsläppen inte minskar. Dessutom kan fartyg som presterar väl sälja överskott till fartyg som lyckas mindre bra.

– Vi tycker det är bra att det nya paketet innehåller både piska och morot. Intäkterna från avgifterna kommer att användas för att premiera de fartyg som använder drivmedel med noll eller nära noll utsläpp, men också till sjöfartens klimatomställning för att se till att inget land halkar efter, säger Sofia Malmsten.

Det nya klimatpaketet ska slutligt antas i oktober 2025 och planeras träda i kraft 2027.

Fakta
Det nya klimatpaketet i korthet:

  • Består av en drivmedelsstandard med prissättning av växthusgasutsläpp.
  • Den innebär en stegvis minskning av tillåten växthusgasintensitet i den energi som fartygen använder.
  • Standarden bygger på samma princip som EU-regelverket FuelEU Maritime.
  • Utsläppskraven är satta i två nivåer. Fartyg som släpper ut mer än baskraven ska betala en hög avgift. Den ska se till att fartygen föredrar att minska utsläppen hellre än att betala avgiften. Fartyg som uppfyller baskraven, men inte når upp till de högre satta kraven ska betala en lägre avgift.
  • De avgifter som samlas in ska användas till att premiera fartyg som använder drivmedel med noll eller nära noll växthusgasutsläpp. De ska också användas till att säkerställa en rättvis klimatomställning med koppling till sjöfartssektorn, för att se till att inget land eller region lämnas efter.
  • Fartyg som presterar väl kan spara eller sälja överskott vidare till fartyg som inte når upp till baskraven.

2023 antog IMO en växthusgasstrategi som innehåller utsläppsmål för internationell sjöfart av växthusgaser. Den övergripande målsättningen är att internationell sjöfart ska ha netto-noll växthusgasutsläpp till eller omkring år 2050, med kontrollpunkter för 2030 och 2040. Det nya klimatpaketet är en uppföljning av strategin.