Halvljus – vanligaste felet vid besiktning

Publicerad 9 apr 2025

Besiktningsman som undersöker en personbil.

Defekt halvljus var den vanligaste anmärkningen vid kontrollbesiktning 2024. Bild: Liza Simonsson

Defekta halvljus är fortfarande den vanligaste anmärkningen vid besiktning av personbilar. Över 287 000 nedslag meddelades vid förra årets kontrollbesiktningar. Ungefär var fjärde bil underkändes med krav på efterkontroll vid besiktningen och olika anmärkningar på bilbelysningen toppar Transportstyrelsens statistik. 

Under många år har andelen underkända besiktningar med krav på efterkontroll stadigt minskat. Men under de senaste åren har minskningen avtagit och kurvan vänt uppåt igen. Totalt genomfördes 3 930 177 kontrollbesiktningar av personbilar i landet i landet under 2024. Av dessa underkändes 908 384 med krav på efterkontroll och det är en ökning för tredje året i rad.

– Vi kan konstatera en ökning och det kan vara så att en del av förklaringen är de sämre ekonomiska tiderna. Man kanske håller kvar vid sin äldre bil lite längre och man skjuter eventuellt upp en service som skulle uppmärksammat en brist, säger Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen.

Genomförda kontrollbesiktningar personbil (hela riket)

  2016 2020 2024
Godkända 2 156 036 2 303 092 2 598 159
Underkända utan krav på efterkontroll* 568 237 431 777 423 634
Underkända med krav på efterkontroll** 963 994 780 360 908 384
Totalt antal förättningar 3 688 270 3 515 229 3 930 177

*Innebär i detta sammanhang att bilen underkänts men inte behöver genomgå efterkontroll efter att felet avhjälpts.
** Innebär i detta sammanhang att bilen underkänts och behöver genomgå efterkontroll.

Skicket på den svenska personbilsparken varierar i olika delar av landet. Bäst i Sverige är bilarna i Hallands län där 20,2 procent underkändes. Också i Skåne län stack resultatet ut i positiv riktning med 20,7 procent underkända. I andra änden på listan återfinns Värmlands län där 27,5 procent av personbilarna underkändes under förra året. Gävleborgs län låg också i topp vad gäller underkännanden med 26,7 procent. 

– Vi vet att andelen underkännanden varierar mellan olika delar av landet. Det beror på många orsaker som socioekonomiska faktorer, vägars skick och underhåll, trafikarbetet från den aktuella fordonsparken och åldern på bilarna, säger Mikael Andersson.

Vanligaste felet – defekta halvljus

Fler än hälften av alla anmärkningar kan härledas till ljusrelaterade fel. Över 287 000 nedslag på halvljusen gjorde det till det vanligaste felet. Näst vanligaste felet berodde på defekta positionsljus.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att vi kan se så många anmärkningar på halvljuset. Tillfredsställande ljus är väldigt viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och dessutom något som du ofta själv kan lösa, säger Mikael Andersson.

Tio vanligaste felen (hela riket)

  Orsak Antal
1.) Strålkastare halvljus 287 442
2.) Positionslykta 192 005
3.) Parkeringsbroms bromsverkan 114 819
4.) Spindelled 104 136
5.) Styrled 79 245
6.) Färdbroms bromsbelägg 78 007
7.) Skyltlykta 76 939
8.) Färdbroms hjulbroms 73 661
9.) Avgassystem 73 404
10.) Fjäder 69 202

Statistik - 50 vanligaste anmärkningarna hela riket (Excel-fil, 14kB)

Fakta: Kontrollbesiktning

En personbil eller lastbil som inte överstiger 3500 kg i totalvikt ska kontrollbesiktas

  • första gången senast 36 månader efter den månad då den togs i trafik första gången
  • andra gången senast 24 månader efter den månad då den första besiktningen utfördes
  • därefter senast 14 månader efter den månad då dess föregående besiktning utfördes.

Ett fordon kan besiktas när man vill, det vill säga tidigare än de intervall som anges ovan. Men tiden till nästa besiktning räknas alltid från den månad fordonet genomför en kontrollbesiktning.

Kontrollbesiktning (Transportstyrelsens webbplats)