Så får vi bättre förberedda förare i Sverige

Publicerad 16 sep 2024

Leende kvinna vid ratten i en bil, manlig passagerare bredvid.

Transportstyrelsen lämnar förslag på förändrad förarutbildning för personbil.

Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen på trafikskola, bättre möjligheter till privat övningskörning och information på flera språk. Förbud mot täta omprov och längre giltighetstid för kunskapsprov. Det är några av förslagen Transportstyrelsen idag lämnar till regeringen för att förbättra förarutbildningen i Sverige.

Transportstyrelsen har på uppdrag av regeringen sett över förarutbildningssystemet för körkort B, det vill säga körkort för personbil. Avsikten har varit att föreslå åtgärder som ger de blivande förarna bättre stöd under utbildningen och ett enklare och effektivare körkortstagande, utan att samtidigt sänka kraven för att få bli förare.

Transportstyrelsen föreslår förändringar inom fyra områden: de obligatoriska momenten i utbildningen, förutsättningarna vid privat övningskörning, förutsättningarna vid förarprovet och olika informationsinsatser till blivande förare.

Transportstyrelsens förslag i korthet

Obligatoriska moment i utbildningen

  • Krav på två obligatoriska vägledningstillfällen vid trafikskola under utbildningsprocessen.
  • Introduktionsutbildningen avskaffas.

Förutsättningar vid privat övningskörning

  • Ny speciell handledarutbildning för blivande handledare som ersätter dagens introduktionsutbildning.
  • Handledare ska kunna övningsköra med fler än fem elever över tid.
  • Utökade informationsinsatser om privat övningskörning.

Förutsättningar vid förarprov

  • Utökad giltighetstid för godkänt kunskapsprov (teoriprov) till 12 månader.
  • Förbud mot täta omprov. Ett nytt prov får genomföras tidigast två veckor efter underkännandet.

Utökade informationsinsatser till blivande förare

  • Förbättrad information till blivande förare via digitala kanaler.
  • Utökad information om körkortstagande på andra språk än svenska.
  • Skolverket bör få i uppdrag att ta fram utbildningskurs i trafikkunskap vid Komvux.


– Det hela handlar om att skapa ett förarutbildningssystem där de blivande förarna får bättre stöd under utbildningen och där det är tydligt att man ska komma till prov när man är redo. Vi föreslår ett paket av åtgärder som sammantaget kommer ge bättre förberedda provtagare. I förlängningen bör det innebära färre underkända prov och därmed minskade köer vid Trafikverket, säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Krav på vägledning – nytt obligatoriskt moment

I förslaget ingår krav på att en blivande förare under sin utbildning behöver genomgå två vägledningstillfällen vid trafikskola. Kravet skulle omfatta både de blivande förare som väljer att utbilda sig vid trafikskola och de som väljer att utbilda sig privat.

– Tanken med vägledningen är att blivande förare ska få en bra bild över var i utbildningsprocessen de befinner sig, och vad som krävs ytterligare för att bli tillräckligt förberedd för att genomföra proven, säger Josefin Hallenberg.

Översyn av förarutbildningssystemet behörighet B