Antalet A-traktorer ökar – men nu minskar olyckorna

Publicerad 3 okt 2024

Olyckor med a-traktor 2016-2024, grafik

226 personer har skadats i olyckor med A-traktorer inblandade under årets sju första månader. Jämfört med samma period året innan har antalet A-traktorolyckor minskat med 17 procent. Det framkommer i Transportstyrelsens nya sammanställning av olyckor för fem olika fordonstyper: A-traktor, mopedbil, fyrhjuling, snöskoter och elsparkcykel.

Intresset för A-traktorer fortsätter öka. Antal registrerade A-traktorer i Sverige var 56 000 vid årsskiftet 2023-2024 och har till och med augusti i år ökat med ytterligare drygt 1 500 fordon.

– Det är positivt att antalet olyckor inte följer den ökande trenden med fler A-traktorer. Största minskningen noteras bland lindriga olyckor. Orsaken kan bero på de nya reglerna som trädde i kraft i slutet av augusti förra året bland annat med krav på säkerhetsbälte, plats för alla passagerare och krav på vinterdäck, säger Khabat Amin, statistiker vid Transportstyrelsen.

Färre olyckor med A-traktorer

Under januari till och med juli 2024 inträffade 166 personskadeolyckor med A-traktor inblandad, 190 personer skadades i själva A-traktorerna. Majoriteten av de skadade har varit förare eller passagerare till A-traktorerna och tre av fyra är under 18 år.

  • Olyckor på gatu- och vägsträcka samt parkeringsplatser har minskat mest.
  • Olyckor på fredag och lördag har minskat mest.
  • Olyckor på vägar med låg hastighet (upp till 50 km/h) har ökat, medan de har minskat på vägare med hög hastighet (över 50 km/h).
  • Singelolyckor är den olyckstyp som har minskat mest.
  • Vid kollision med andra motorfordon är det vanligt förekommande att motparten uppger att de såg A-traktorns LGF-skylt för sent.

Olyckor med elsparkcykel 2016-2024, grafik

Elsparkcykelolyckorna minskar – för första gången

Antal personskadeolyckor med elsparkcykel inblandat minskar för första gången. Totalt inträffade 1 713 olyckor med minst en elsparkcykel inblandad under de första sju månaderna i år. Det är en minskning med 13 procent jämfört med samma period året innan. Fyra av dem var dödsolyckor jämfört med två 2023.

– Det är ett trendbrott men det är svårt att dra slutsatser om vad minskningen beror på. Vi vet sedan tidigare att antalet uthyrda elsparkcyklar i storstadsregionerna minskat på grund av att maxtak införts för hur många som får vara i trafik per dag, men samtidigt finns indikationer på att antalet privatägda har ökat, säger Khabat Amin.

  • Utvecklingen ser olika ut för olika delar av landet. I Stockholm och Skåne har olyckorna ökat medan de minskat i Göteborg, störst minskning (andel och antal) är i Västmanlands län.
  • Jämfört med januari-juli 2023 är det en minskning av olyckor bland alla åldersgrupper, förutom i gruppen 18-24 år som är oförändrad. Ingen skillnad noteras när det gäller fördelningen mellan kön.
  • Jämfört med januari-juli 2023 har andelen singelolyckor minskat mest.
  • Största minskningen är bland lindriga olyckor, där de har minskat med en femtedel under januari-juli 2024, jämfört med samma period 2023.
  • Olyckor under helgerna minskat mest, speciellt lördag och söndag.

Olyckor med snöskoter, fyrhjulingar och mopedbilar minskar också

Antal personskadeolyckor för snöskoter, fyrhjulingar och mopedbilar minskade med minst en fjärdedel under perioden januari-juli i år.

Snöskoterolyckor minskade med 28 procent från 329 2023 till 237 2024. Fyrhjulingsolyckor minskade med 25 procent från 199 2023 till 149 2024 och mopedbilsolyckor minskade med 34 procent från 74 2023 till 49 2024.

Mer statistik

Utvecklingen av dödade och svårt skadade redovisas på Transportstyrelsens webbplats under sidorna Statistik över vägtrafikolyckor.
Statistik om antal registrerade A-traktorer finns på Trafikanalys hemsida Hur många mopedbilar och A-traktorer finns det? (trafa.se).