Allvarliga brister i fortbildningen för yrkesförare

Publicerad 5 dec 2024

Motorväg med trafik i vinterlandskap.

Fortbildningen är till för att ge yrkesverksamma lastbils- och busschaufförer möjlighet att repetera, fördjupa och uppdatera de viktigaste kunskaperna för att utöva yrket. Foto: Transportstyrelsen

Transportstyrelsen genomför just nu en omfattande tillsyn av utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens:
– Vi ser att en majoritet av de utbildare som vi kontrollerat inte följer regelverkets krav och att de inte kan säkerställa att verksamheten verkligen bedrivs enligt regelverket, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.

I dag finns det cirka 350 tillståndshavare i Sverige som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens, YKB. Fortbildningen ger yrkesverksamma lastbils- och busschaufförer möjlighet att repetera, fördjupa och uppdatera de viktigaste kunskaperna för att utöva yrket. Fortbildningen är obligatorisk och ska förnyas vart femte år.

Transportstyrelsen påbörjade hösten 2023 en tillsyn som inledningsvis ska omfatta cirka tio procent av tillståndshavarna för YKB. Granskningen görs på dokumentation av de senast genomförda fortbildningstillfällena. Myndigheten begär in kopior på deltagarregister för att kunna se om rätt person verkligen deltagit, anteckningar som påvisar vilken utbildning som faktiskt genomförts och intyg om komplett fullföljd utbildning på 35 timmar.

Nu har hälften granskats av det planerade antalet och delresultatet visar på omfattande brister:

  • Samtliga har brister i sin dokumentation.
  • 60 procent har brister i deltagarregister.
  • 70 procent har brister i anteckningar.
  • 75 procent har brister i intygen om genomförd fortbildning på 35 timmar.

– Tekniken går framåt och reglerna ändras. Det är viktigt att yrkesförarna får adekvat utbildning och uppdateras om vad som gäller inom yrkestrafiken. Genom den tillsyn vi genomfört kan vi konstatera att utbildarna inte för närvarande lever upp till kraven som ställs. Yrkesförarna har rätt till en god utbildning för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och en möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl.

Transportstyrelsens bedömning är att tillståndshavarna behöver arbeta mer aktivt för att ta fram rutiner för att löpande kontrollera och säkerställa att verksamheten bedrivs enligt regelverket. Mot bakgrund av de konstaterade bristerna kommer tillsynen vara fortsatt prioriterad även under 2025.