Rullstol
Använder du rullstol
måste du säga det
när du bokar resan.
Du ska också säga
om du använder manuell
eller elektrisk rullstol.
Du ska också säga till
om du kommer att behöva
en rullstol på flygplanet.
Du kanske behöver gå på toaletten till exempel.
Du kan inte använda din egen rullstol på flygplanet
eftersom gångarna är för smala.
På vissa flygplan kan det finnas en särskild rullstol
som man kan låna.
Du får aldrig ta med dig din egen rullstol
in i flygplanet.
Rullstolen ligger i flygplanets lastutrymme
med resväskorna.
Det kostar inget att med sig rullstol
och du behöver inte räkna med vikten för den.
Om du reser med ett flygbolag inom EU
får du ta med dig två rörelsehjälpmedel
utan kostnad.
När du bokar din resa
ska du kunna ge den här informationen
om du ska ta med dig din egen rullstol:
Mått och vikt
Du ska säga vad rullstolen väger
och hur stor den är
när den är hopfälld med hjulen på.
Det är sedan flygbolaget som bestämmer
om de kan ta med rullstolen.
Regler för olika batterier
Rullstolar med torrcellbatterier och gelébatterier
får åka med flygplan i lastutrymmet.
Lithiumbatterier får sedan år 2011 resa med på flygplan
men det är bäst att fråga flygbolaget först.
Våtcellsbatterier kan sitta kvar i rullstolen
men batterikablarna ska lätt kunna kopplas ur.
Monteringsanvisning till rullstolen
Det är bra om du har med dig information
om hur man sätter ihop och tar isär rullstolen.
Ibland kan du hitta en information
som heter monteringsanvisning vid flygresa i bruksanvisningen
eller på leverantörens hemsida.
Du kan sätta informationen på rullstolen
för att hjälpa personalen på flygplatsen.
Rullstolen fraktas i lastutrymmet
Du får aldrig ta med dig din egen rullstol in i flygplanet.
Den läggs alltid i flygplanets lastutrymme med annat bagage.
Det kostar inget och räknas inte ihop
med vikten av ditt andra bagage.
Om du reser med ett flygbolag som följer EU:s regler
får du ta med dig två rörelsehjälpmedel utan extra kostnad.