Översikt

Med anledning av det så kallade fjärde järnvägspaketet har vi gjort en översyn av föreskrifterna. I och med fjärde järnvägspaketet har EU tagit fram bl.a. ett nytt driftskompatibilitetsdirektiv och säkerhetsdirektiv. Den tidigare järnvägslagen (2004:519) och järnvägsförordningen (2004:526) ersätts av fyra nya lagar och fyra nya förordningar. Den tekniska regleringen, där bl.a. bestämmelserna om registrering och märkning av järnvägsfordon ingår, har delats upp i en del för det järnvägsnät som omfattas av implementeringen av driftskompatibilitetsdirektivet, järnvägstekniklagen (2022:366) och järnvägsteknikförordningen (2022:417) och en del för det som inte omfattas eller är undantaget driftskompatibilitetsdirektivet, lagen om nationella järnvägssystem (2022:368) och förordningen om nationella järnvägssystem (2022:419). Vi har anpassat våra föreskrifter om registrering och märkning till dessa förändringar i den bakomliggande regleringen.

Huvudsakliga ändringar

Vi har valt att ta bort 10 § (Förbud att bruka fordonet) eftersom Transportstyrelsen inte utan bemyndigande (det vill säga endast baserat på verkställighetsbemyndigande) kan föreskriva om förbud mot brukande och/eller utsläppande på marknaden. TS bedömer att det inte har någon praktisk betydelse att vi tar bort 10 § eftersom det ändå finns en skyldighet enligt lag att registrera och märka fordonet innan det tas i bruk.

Även 7 § tredje stycket och 8 § har tagits bort eftersom dessa paragrafer hanterar tidsfrister som återfinns i Kommissionens genomförandebeslut (EU) 2018/1614 om specifikationer för EVR. Transportstyrelsen kan därför inte av formella skäl föreskriva i samma sak, varför vi valt att ta bort dessa delar.