Ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg

Publicerad 5 dec 2024

Transportstyrelsen har beslutat om ändringar i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:114 och TSFS 2021:95) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg, vilket har resulterat i ändringsförfattningarna TSFS 2024:76 och TSFS 2024:77.

Bakgrund

I Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/25/EG fastställs en enhetlig nivå för särskilda stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg som, tillsammans med kraven i den internationella konventionen om säkerheten för människoliv till sjöss (Solas), förbättrar utsikterna till överlevnad för denna fartygstyp vid kollisionsskador och ger en hög säkerhetsnivå för passagerare och besättning.

Den 15 juni 2017 antog den internationella sjöfartsorganisationen (IMO) resolution MSC.421(98) om ändring av Solas genom fastställande av reviderade stabilitetskrav för passagerarfartyg i skadat skick (Solas 2020). Dessa krav gäller även för ro-ro-passagerarfartyg och det har därför varit nödvändigt att anpassa unionens stabilitetskrav för ro-ro-passagerarfartyg till de reviderade internationella krav som följer av Solas 2020 och som utgår från en probabilistisk skadestabilitetsmetod som bygger på sannolikheter, risker och statistik i stället för preskriptiva krav.

Ikraftträdande

Ändringsförfattningen träder i kraft den 5 december 2024.

Ta del av ändringarna:

  • TSFS 2024:76 
    Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2009:114) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda före den 1 januari 2009
  • TSFS 2024:77 
    Föreskrifter om ändring i Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TSFS 2021:95) om konstruktion, stabilitet och fribord för fartyg byggda den 1 januari 2009 eller senare

Kontaktpersoner

Om ni har frågor med anledning av författningen är ni välkomna att kontakta:

Dennis Lundin
010–495 40 32
dennis.lundin@transportstyrelsen.se