Allmänflygguiden
Att vara befälhavare ombord på ett luftfartyg är en svårslagen frihetskänsla, det innebär också ett stort ansvar där flygsäkerheten alltid är högsta prioritet. Allmänflygguiden riktar sig till privatflygare och innehåller samlad information om bland annat flygsäkerhetskultur, färdplanering och gällande regelverk.
Grunden till säker flygning ligger i förberedelserna. Allmänflygguiden innehåller tips och råd kring färdplanering och säkrare flygning. Här finner du flygsäkerhetsmaterial så som flygsäkerhetsprogrammet och flygtrimsbarometern. Du finner även samlad information om vilka regelverk som gäller och var du hittar dem.
Gå direkt till:
- Flygsäkerhetsprogrammet
- VFR-Handboken
- Drönarkartan
- AroWeb (LFV)
- Flygtrimsbarometern
- Händelserapportering och
grundorsaksanalys - Spridningstillstånd
- Fler sidor och tjänster
- Aktuella föreskrifter
Flygsäkerhetskultur
Flygsäkerhetskultur är de gemensamma värderingar, attityder, normer och beteenden som råder i frågor som påverkar flygsäkerheten. Det handlar om hur både individer och organisationer agerar och samverkar för att upprätthålla en hög flygsäkerhet. Genom att främja öppen kommunikation, uppmuntra till lärande från misstag och ha säkerheten som högsta prioritet i varje beslut hjälps vi åt att flyga säkrare. Du är viktig!
Ladda ner Transportstyrelsens definition och beskrivning av flygsäkerhetskultur(pdf)
Flygsäkerhetsprogrammet
Flygsäkerhetsprogrammet är en informations- och utbildningsplattform för allmänflygpiloter, flygklubbar och dess medlemmar. Det kan användas som ett verktyg för att på ett visuellt och pedagogiskt sätt utbilda och sprida flygsäkerhetsinformation. Flygsäkerhetsprogrammet består idag av 32 kompendier om olika flygsäkerhetsområden inom allmänflyget.
Gå till Flygsäkerhetsprogrammet
VFR-Handboken
Lär dig mer om flygreglerna genom att följa med på en flygtur från Västerås/Johannisberg (ESSX) till Halmstad (ESMT). Här finns bland annat siktminima, sammanställningar över Del-NCO sorterat på nyckelord och information om farligt gods.
Drönarkartan
Drönarkartan är ett verktyg som Luftfartsverket tillhandahåller som hjälper operatörer i det lägre luftrummet att använda luftrummet rätt. Drönarkartan är främst till för drönaroperatörer men är även användbar för konventionell luftfart då flertalet exempelvis restriktionsområden är publicerade.
LFV - AroWeb
På Luftfartsverkets färdplaneringsverktyg AroWeb finns bland annat information om flygväder, flygplatser, luftrum och NOTAM.
Nedan är länkat några tips med bra information för allmänflygpiloter.
AIP
- Kontaktuppgifter till alla ANS (AIP GEN 3.3)
- Färdplansguide (AIP ENR 1.10)
- Navigationsvarningar (AIP ENR5)
- Enroutekartor (AIP ENR6)
- Flygplatsinformation (AIP AD2)
AIP AMDT
AIP SUP
Daily use plan (Skjutvarningar)
Flygväder
- SWC Norden
- Grafisk låghöjdsprognos
- SIGMETs
- METAR Sverige
- TAF Sverige
- Flygväderinformation (AIP GEN 3.5)
AIP SUP, Aeronautical Information Publication, är kompletterande information till AIP som är tillfällig eller information som måste komma ut före nästa uppdatering av AIP.
NOTAM, Notices for Airmen, är en tjänst som utger löpande aeronautisk information som antingen ändras innan AIP har uppdaterats eller då informationen är mer tillfällig, till exempel en stängd landningsbana på en flygplats.
För att läsa NOTAM och SUP går du in på AROWeb, som är LFV:s system för självbriefing.
Överst på sidan för du muspekaren över AIS, och då kommer det upp fler alternativ under. Längst till vänster finns NOTAM Sverige, och nedanför ser du då Sverige FIR 4 dagar. Klickar du på den får du upp en sammanställning över kommande 4 dagars gällande NOTAM för Sverige.
För att läsa SUP för du också muspekaren över AIS och bland alternativen ser du IAIP näst längst till höger. Där väljer du Svensk IAIP. När du har klickat på Svensk IAIP kommer du till en sida som visar en innehållsförteckning över IAIP. Tredje rubriken AIP SUP klickar du på för att få fram gällande SUP.
Flygtrimsbarometern
Flygtrimsbarometern är ett verktyg för att hjälpa dig mäta din flygtrim och utvärdera om det är dags för uppfräschning.
Ladda ner flygtrimsbarometern (.xlsx)
Fungerar tyvärr bara med Microsoft Excel.
Prova gärna den norska myndighetens webbversion.
Gå till treningskortet (Luftfartstilsynet)
Händelserapportering och grundorsaksanalys
Ibland går inte allt som planerat, då är det viktigt att reda ut vad som hände och fundera på vilka mitigerande åtgärder som kan vidtas för att förhindra att det händer igen. Ett bra sätt att göra det på är att göra en grundorsaksanalys. Dela gärna med dig av dina lärdomar från händelsen på t.ex. en klubbkväll eller varför inte i sociala medier eller forum.
Här kan du läsa mer om grundorsaksanalys och metod
Du som befälhavare är skyldig att rapportera händelser till Transportstyrelsen. Det gäller även om någon annan redan har rapporterat, till exempel flygledningen. Bifoga gärna din grundorsaksanalys och mitigerande åtgärder. Med hjälp av att analysera händelsers grundorsaker hjälps vi åt att tillsammans höja flygsäkerheten.
Spridningstillstånd
Foto över land
Om du har fotograferat eller filmat från luftfartyg som till exempel drönare, flygplan, helikopter eller luftballong och vill dela, publicera eller sälja dina bilder behöver du ansöka om spridningstillstånd. Kravet på tillstånd gäller för fotografier och liknande registreringar. Det kan vara flygfoton, videor, laserdata, höjddata med mera.
Läs mer om spridningstillstånd på Lantmäteriets hemsida
Foto som avbildar havsbotten
Innan du sprider undersökningar, fotografier och annat material som avbildar förhållanden på eller under havsbotten inom Sveriges territorium behöver du ansöka om spridningstillstånd från Sjöfartsverket. Syftet är att skydda information som är viktig för totalförsvaret.
EASA
EASA - Den Europeiska flygsäkerhetsbyrån, tillhandahåller inte bara regelverk. De tillhandahåller även mycket bra information och safety promotion material för allmänflyg.
Fler sidor och tjänster
SafeSky
Ett gratisverktyg för elektronisk synbarhet, utvecklad för piloter av piloter.
Windy
Tjänsten Windy är gratis och kan användas till att exempelvis se hur det kommer blåsa, både på marken och på höjd. Windy kan även användas till att se en prognos över molnbas, molntäckning, sikt och mycket annat.
IPPC
Tjänsten IPPC är en norsk tjänst som kan användas till att bland annat skapa ett briefingpaket med tillhörande väderinformation och NOTAM över ett visst område och de flygplatser som önskas. Fungerar utmärkt även i Sverige.
Skyvector
Tjänsten Skyvector är en amerikansk tjänst som kan användas för grovplanering. Den ger en snabb överskådlig bild över luftrummet. Finns även möjlighet att lägga in data över prestanda för att kunna räkna ut ungefärlig tidsåtgång, bränsleförbrukning med mera. Kan användas både för VFR och IFR-planering.
Tips och råd för säker flygning (Luftfartstilsynet)
Den Norska luftfartsmyndigheten, Luftfartstilsynet, har mycket bra safety promotion material publicerat på sin hemsida. Bland annat om TEM, VFR-inflygning och vägledning om PBN. Det mesta dock på norska. De har även en VFR-guide för utländska besökare på engelska. Luftfartstilsynet skickar ut nyhetsbrev med information för allmänflygpiloter som finns att ta del av och prenumerera på online.
Aktuella föreskrifter och förordningar
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Flygdriftregler |
Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO) |
Rapportering av händelser Occurence reporting |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras | Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Tillämpliga delar av flygdriftregler |
Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO) |
Rapportering av händelser Occurence reporting (Enl TSFS 2017:75) |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras (Enl TSFS 2017:75) |
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om icke-kommersiell verksamhet med vissa flygplan och vissa helikoptrar |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EU-förordningar
Trafikreglerna (SERA) Standardised European Rules of the Air |
|
Rapportering av händelser Occurence reporting (Enl TSFS 2017:75) |
Förordning (EU) 376/2014 |
Förteckning av händelser som måste rapporteras (Enl TSFS 2017:75) |
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018 |
Nationella föreskrifter
Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA |
TSFS 2020:59 |
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi |
TSFS 2019:36 |
Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om transport av farligt gods med luftfartyg |
|
Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning |
|
Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flygning i fjällområdet |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med ultralätta flygplan |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om beräkning av luftfartygs massa |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om medförande av personer och last |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter om tankning av luftfartyg |
|
Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning |
EASA Easy Access Rules (EAR) är ett format som EASA tagit fram för att göra regelverken inom luftfart lättare att läsa och tyda. I EAR finns alla IR med tillhörande AMC & GM samlade i ett och samma dokument.
Här kan du läsa mer om innehållet i EASA Easy Access Rules (EAR)
Att navigera i EAR kan vara klurigt vid en första anblick.
Alla EAR-dokument har samma struktur.
Det operativa regelverket för Europeisk luftfart heter förordning (EU) 965/2012 Air Operations och finns att ladda ner i sin helhet som konsoliderad version på EASAs hemsida.
Guide - Hur du använder EASA Easy Access Rules
Transponderkrav
Olika luftrum har olika krav på transponder vid VFR-flygning. Vid IFR-flygning inom Sverige FIR skall luftfartygets SSR-transponder vara utrustad med mode-S. Läs mer om kraven på mode-S transponder vid IFR-flygning.
Transponderkraven finns även i AIP, AIP GEN 1.5 är uppdaterad med gällande transponderkrav i svenska luftrum.
Luftrum | VFR | IFR |
Kontrollzon (CTR) | A | S |
Terminalområde (TMA) | AC | S |
Kontrollområde (CTA) | AC | S |
Trafikinformationzon (TIZ) | N | S |
Trafikinformationsområde (TIA) | N | S |
Okontrollerad luft (G-luft) | N | S |
A - Mode A krävs
AC - Mode A och C med automatisk tryckhöjdsrapportering krävs
S - Mode S krävs
N - Inget transponderkrav
Läs mer om:
Cost share
I del-NCO nämns cost-share. Det innebär ett sätt för piloter att dela på kostnader med övriga ombord.
Cost-share kan vara både flygning från A till B eller en flygtur från A till A.
Följande gäller för cost-share:
- Man får dela på de direkta kostnaderna som uppstår i samband med flygningen
- Direkta kostnader definieras av EASA som t.ex. bränsle, flygplatsavgifter eller kostnaden för att hyra ett flygplan
- Ej fler än 5 passagerare + pilot
- Piloten ska betala sin del av flygningen, piloten får inte flyga gratis eller tjäna något på det
Begreppet Network Manager är en ny funktion vid flödesplaneringstjänsten för Europeiskt luftrum vid Eurocontrol. Med införandet av funktionen infördes även ändringar i SERA gällande när en försening av färdplan måste meddelas.
En försening av färdplan måste meddelas om förseningen är större än
Flygning i okontrollerad luft VFR | 60min |
Flygning i kontrollerad luft VFR | 30min |
IFR-flygning | 15min |
Mer information om Network Manager och vad som händer om försening av färdplan inte meddelas.
Färdplanering till flygplatser med fjärrstyrd flygtrafikledning (RTC)
Luftrumsbrukare rekommenderas att inte planera destinations- och alternativflygplats till flygplatser med flygtrafikledning fjärrstyrda från samma central (RTC). Om en sådan planering ändå genomförs behöver
beslutet om destinations- och alternativflygplats föregås av en riskanalys som beaktar flygplatsernas och tjänsternas inbördes beroenden och tillgänglighet.
De flygplatser som bedrivs med fjärrstyrd flygtrafikledning bedrivs från följande centraler:
RTC Sundsvall
- ESKS Sälen/Scandinavian Mountains
- ESNN Sundsvall-Timrå
- ESNO Örnsköldsvik
- ESSL Linköping/SAAB
RTC Stockholm
- ESMS Malmö
- ESNU Umeå
- ESNQ Kiruna
- ESNZ Åre Östersund
Prenumerera på information
Prenumerera på information från Transportstyrelsen för att inte missa viktiga uppdateringar och ny information. Självklart helt gratis.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!