Operativa regler för privatflygare (flygplan och helikopter)

Vilka operativa regler ska man följa som privatpilot när man vill flyga flygplan eller helikopter? Det kan tyckas vara ett virrvarr av olika regler som man behöver hålla reda på när man ska ut och flyga. Här nedan är ett försök att bena ut begreppen.

I botten på sidan finns länkar till aktuella föreskrifter och förordningar

Trafikregler

Kommissionens förordning (EU) nr 923/2012 (SERA). Denna EU-förordning gäller för alla som använder sig av luftrummet, även för drönare (utom modelluftfartyg och leksaksluftfartyg). SERA är en förkortning för "Standardised European Rules of the Air". Transportstyrelsen har kompletterat SERA med trafikregler som är specifika för Sverige i föreskriften TSFS 2020:59, som också den gäller för luftrummets alla användare (utom för alla sorters obemannade luftfartygssystem inkl. drönare).

De europeiska operativa reglerna för flygdrift

Kommissionens förordning (EU) nr 965/2012 handlar om de flygoperativa reglerna som gäller i hela Europa. Hur den är uppbyggd och vilka delar som gäller för dig som flyger privat kan du läsa om under fliken "EU-regelverk för privatflygare".

Grundförordningen (Basic Regulation)

Om du hör någon prata om grundförordningen (Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 2018/1139), så är det den europeiska 'basen', inte bara för de operativa föreskrifterna utan för de flesta föreskrifter som rör verksamheter inom flygbranschen. Som privatpilot behöver du normalt inte gå in och läsa grundförordningen; den ger mer förutsättningarna för de olika EU-föreskrifter som finns.

Det finns dock något i grundförordningen som kan vara viktigt att känna till beroende på vilket luftfartyg du ska flyga. De operativa regler som gäller beror nämligen på om luftfartyget har ett typcertifikat utfärdat av EASA eller inte. Är det ett EASA-luftfartyg ska du följa de regler som listas nedan under A. Är typcertifikatet däremot inte utfärdat av EASA (s.k. bilaga I-luftfartyg) ska du följa de regler som listas nedan under B.

Bilaga I-luftfartyg och artikel 2.8-luftfartyg (NLF och NLH)

Ett bilaga I-luftfartyg är ett luftfartyg som inte är typcertifierat av EASA och som tas upp i bilaga I till grundförordningen (därav namnet). Här på sidan 85 kan du hitta bilaga I till grundförordningen. Notera att TSFS 2021:103 Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om icke-kommersiell verksamhet med vissa flygplan och vissa helikoptrar endast ska tillämpas på de luftfartyg som är upptagna i artikel 2.8 a och b samt punkterna 1 a-e och g i bilaga I till grundförordningen.

Ska du flyga ett ultralätt flygplan...

...så är även det ett bilaga I-luftfartyg, och klassen UL-B ska också tillämpa TSFS 2021:103. Klassen UL-A samt gyroplan ska fortsatt tillämpa LFS 2007:71.

Observera att länkarna till SERA (923/2012), flygdriftsreglerna (965/2012) och reglerna om händelserapportering (376/2014) går till EASAs Easy Access Rules som är på engelska. Detta för att få med de viktiga AMC och GM som ger råd om hur man kan tillämpa reglerna. För de svenska versionerna utan AMC och GM (dessa finns endast på engelska), klicka på denna länk till eur-lex och fyll i förordningsnumret i sökfältet.

Aktuella föreskrifter och förordningar

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Flygdriftregler
Air Operations

Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO)
Rapportering av händelser
Occurence reporting
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

 

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Tillämpliga delar av flygdriftregler
Air Operations
(enl TSFS 2021:103)

Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO)
Rapportering av händelser
Occurence reporting
(Enl TSFS 2017:75)
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras
(Enl TSFS 2017:75)
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA 

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart

TSFS 2017:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om icke-kommersiell verksamhet med vissa flygplan och vissa helikoptrar

TSFS 2021:103

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

 

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Rapportering av händelser
Occurence reporting
(Enl TSFS 2017:75)
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras
(Enl TSFS 2017:75)
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA 

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart

TSFS 2017:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter om transport av farligt gods med luftfartyg

TSFS 2021:30

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flygning i fjällområdet

LFS 2007:20

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med ultralätta flygplan

LFS 2007:71

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om beräkning av luftfartygs massa
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:15

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om medförande av personer och last
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:16

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om tankning av luftfartyg
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:21

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

EASA Easy Access Rules (EAR) är ett format som EASA tagit fram för att göra regelverken inom luftfart lättare att läsa och tyda. I EAR finns alla IR med tillhörande AMC & GM samlade i ett och samma dokument.

Här kan du läsa mer om innehållet i EASA Easy Access Rules (EAR)

Att navigera i EAR kan vara klurigt vid en första anblick.
Alla EAR-dokument har samma struktur.

Det operativa regelverket för Europeisk luftfart heter förordning (EU) 965/2012 Air Operations och finns att ladda ner i sin helhet som konsoliderad version på EASAs hemsida.

Guide - Hur du använder EASA Easy Access Rules

Ladda ner en guide hur använder Easy Access Rules (PDF)

Kontakt

Vid frågor kontakta luftfart@transportstyrelsen.se.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!