EU regelverk för privatflygare

2012 trädde ett nytt operativt regelverk, (EU) nr 965/2012, ikraft och kompletteras löpande. Den 25 augusti 2013 kom ändringsförordningen (EU) nr 800/2013, som innehåller regler för privat- och allmänflyg och denna ändringsförordning är i drift sedan i augusti 2016.

botten på sidan finns länkar till aktuella föreskrifter och förordningar.

Kommissionens förordning (EU) nr 965/2012 innehåller åtta bilagor:

  • bilaga I om definitioner
  • bilaga II med krav för myndigheter (Del-ARO)
  • bilaga III med krav för organisationer (Del-ORO)
  • bilaga IV med krav för kommersiell lufttransport (Del-CAT)
  • bilaga V med krav för särskilda godkännanden (Del-SPA)
  • bilaga VI med krav för icke-kommersiell flygdrift med komplexa motordrivna luftfartyg (Del-NCC)
  • bilaga VII med krav för icke-kommersiell flygdrift med icke-komplexa luftfartyg (Del-NCO)
  • bilaga VIII med krav för specialiserad flygverksamhet (Del-SPO)

Flygning med icke-komplexa luftfartyg

För privatflygning med icke-komplexa luftfartyg ska Del-NCO följas (bilaga VII). Verksamhet enligt Del-NCO ska inte deklareras.

För icke-kommersiell specialiserad flygverksamhet med icke-komplexa luftfartyg gäller Del-NCO. Verksamheten ska inte deklareras till Transportstyrelsen.

Flygning med komplexa luftfartyg

För privatflygning med komplexa luftfartyg ska Del-NCC och Del-ORO följas. Verksamheten ska deklareras till Transportstyrelsen.

För icke-kommersiell specialiserad flygverksamhet med komplexa luftfartyg gäller Del-ORO och Del-SPO. Verksamheten ska deklareras till Transportstyrelsen.

Definitionen på komplexa luftfartyg kan du klicka fram här nedan, men observera att operatörer av komplexa motordrivna flygplan med en maximal certifierad startmassa (MCTOM) på högst 5 700 kg, utrustade med turbopropmotorer, som deltar i icke-kommersiell verksamhet, ska följa Del-NCO.

Flygplan

  • vars största certifierade startmassa överstiger 5 700 kg, eller
  • som är certifierat för ett största antal passagerarsittplatser som överstiger nitton, eller
  • som är certifierat för drift med en minimibesättning på minst två piloter, eller
  • som är försett med en eller flera turbojetmotorer eller fler än en turbopropmotor.

Helikopter som är certifierad

  • för en största startmassa som överstiger 3 175 kg, eller
  • för ett största antal passagerarsittplatser som överstiger nio, eller
  • för drift med en minimibesättning på minst två piloter.

Observera att operatörer av komplexa motordrivna flygplan med en maximal certifierad startmassa (MCTOM) på högst 5 700 kg, utrustade med turbopropmotorer, som deltar i icke-kommersiell verksamhet, ska följa Del-NCO.

De som flyger privat med komplexa motordrivna luftfartyg ska alltså deklarera sin
förmåga att utföra privatflygning med denna typ av luftfartyg till Transportstyrelsen. Bland annat ska operatören visa att det finns en organisation för verksamheten, ett ledningssystem (Safety Management System) och ett handbokssystem som stödjer befälhavaren i utförandet av sina uppgifter. Personer som ansvarar för olika delar av organisationen ska även namnges.

Man ska alltid ansöka om eventuella specialtillstånd, oavsett om det gäller komplexa eller icke-komplexa luftfartyg.

EU-reglerna...

... är risk- och målbaserade, vilket innebär att det läggs ett stort ansvar på befälhavaren att göra riskbedömningar vid olika typer av flygningar baserat på olika ingångsvärden. Godtagbara sätt att uppfylla kraven (Acceptable Means Of Compliance, AMC) finns ofta som tillägg till förordningstexten där det beskrivs hur kraven kan uppfyllas. Dessutom finns ofta även förklarande tillägg i vägledande material (Guidance Material, GM). När man följer ett AMC kan man vara säker på att man uppfyller själva kravet.

Länken i rullgardinsmenyn nedan till kommissionens förordning (EU) nr 965/2012 går till EASA:s Easy Access Rules som är på engelska och även innehåller de viktiga AMC och GM. Endast EU-förordningen finns på svenska, se länk nedan. AMC och GM ges ut av EASA och finns endast på engelska. Easy Access Rules har ingen formell status i sig, utan är en användarvänlig sammanställning av både förordning, AMC och GM.

Den svenska, konsoliderade versionen av förordning (EU) nr 965/2012 hittar du här.

Konsoliderad version innebär att alla tillkomna ändringsförordningar ingår sedan den kom ut första gången 2012.

Mer information

Europeiska unionens byrå för luftfartssäkerhet, EASA. Här hittar du alla EU-förordningar inklusive vägledande material (GM) och godtagbara sätt att uppfylla kraven (AMC).

Eur-lex. Här hittar du förordningarna på svenska, utan AMC och GM.

Hur informerar Transportstyrelsen om det löpande regelarbetet?

För att inte missa när ny information publiceras på webbplatsen kan du kostnadsfritt bli prenumerant via vår prenumerationstjänst. 

Prenumerera på information

 

Aktuella föreskrifter och förordningar

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Flygdriftregler
Air Operations

Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO)
Rapportering av händelser
Occurence reporting
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

 

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Tillämpliga delar av flygdriftregler
Air Operations
(enl TSFS 2021:103)

Förordning (EU) 965/2012 (del-NCO)
Rapportering av händelser
Occurence reporting
(Enl TSFS 2017:75)
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras
(Enl TSFS 2017:75)
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA 

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart

TSFS 2017:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om icke-kommersiell verksamhet med vissa flygplan och vissa helikoptrar

TSFS 2021:103

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

 

EU-förordningar

Trafikreglerna (SERA)
Standardised European Rules of the Air

Genomförandeförordning (EU) 923/2012

Rapportering av händelser
Occurence reporting
(Enl TSFS 2017:75)
Förordning (EU) 376/2014
Förteckning av händelser som måste rapporteras
(Enl TSFS 2017:75)
Genomförandeförordning (EU) 2015/1018

Nationella föreskrifter

Nationella kompletteringsföreskrifter till SERA 

TSFS 2020:59

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om rapportering av händelser inom civil luftfart

TSFS 2017:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om radiotelefoni och fraseologi

TSFS 2019:36

Transportstyrelsens föreskrifter om lämnande av statistiska uppgifter om användning av luftfartyg

TSFS 2019:115

Transportstyrelsens föreskrifter om transport av farligt gods med luftfartyg

TSFS 2021:30

Transportstyrelsens föreskrifter om elektronisk adress för flygburen utrustning

TSFS 2022:75

Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om registrering, kodning och test av nödsändare i luftfartyg

TSFS 2022:77

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flygning i fjällområdet

LFS 2007:20

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om privatflygning med ultralätta flygplan

LFS 2007:71

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om beräkning av luftfartygs massa
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:15

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om medförande av personer och last
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:16

Luftfartsstyrelsens föreskrifter om tankning av luftfartyg
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:21

Luftfartsstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om flyguppvisning
(föreskriften är under omarbetning)

LFS 2007:28

EASA Easy Access Rules (EAR) är ett format som EASA tagit fram för att göra regelverken inom luftfart lättare att läsa och tyda. I EAR finns alla IR med tillhörande AMC & GM samlade i ett och samma dokument.

Här kan du läsa mer om innehållet i EASA Easy Access Rules (EAR)

Att navigera i EAR kan vara klurigt vid en första anblick.
Alla EAR-dokument har samma struktur.

Det operativa regelverket för Europeisk luftfart heter förordning (EU) 965/2012 Air Operations och finns att ladda ner i sin helhet som konsoliderad version på EASAs hemsida.

Guide - Hur du använder EASA Easy Access Rules

Ladda ner en guide hur använder Easy Access Rules (PDF)

Kontakt

Vid frågor kontakta luftfart@transportstyrelsen.se.

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!