Luftfartshändelser
Händelser inom luftfarten delas in i tillbud, allvarliga tillbud och olyckor (haverier) beroende på allvarlighetsgrad och utfall. Klassificeringen av allvarlighetsgraden görs med utgångspunkt i en internationellt fastställd standard.
Områden inom luftfartshändelser
- Tillbud, allvarliga tillbud och olyckor (haverier)
- EU-Förordning 376/2014
- ECCAIRS 2
- Underrätta och/eller rapportera luftfartshändelser
Om du inte hittar det du letar efter så hittar du mer information i menyn, eller så kan du använda sökfunktionen.
Regler
Definitioner på tillbud, allvarligt tillbud och olycka (haveri) finns i sin helhet i Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 996/2010 om utredning och förebyggande av olyckor och tillbud inom civil luftfart som trädde i kraft den 2 december 2010.
Förordningen hänvisar till Chicagokonventionen (konventionen om internationell civil luftfart som undertecknades i Chicago den 7 december 1944) och att särskild hänsyn bör tas till Chicagokonventionens bilaga 13 - "Annex 13, Aircraft Accident and Incident Investigation".
Händelserapportering och sekretess
Händelserapporter som kommit in till Transportstyrelsen är i regel sekretessbelagda. Läs mer om vad det innebär att händelserapporter är sekretessbelagda.
Statistik
Händelserapporterna ligger till grund för Transportstyrelsens statistik- och analysarbete gällande tillbud och olyckor. Dessa uppgifter hittar du på sidan om tillbud och olyckor - statistik.
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!