Ny version av Kvalitetssäkring av flygbullerberäkningar nu publicerad
Publicerad 14 mar 2024
En ny edition 4 av ECAC Document 29 finns numera framtagen. Den nya versionen av Kvalitetssäkringsdokumentet har tagit höjd för de förändringar som gjorts i ECAC Doc 29 nya edition.
Kvalitetssäkring av flygbullerberäkningar, pdf 1,4 mB
En ny edition 4 av ECAC Document 29 finns numera framtagen, och den nya versionen av Kvalitetssäkringsdokumentet har tagit höjd för de förändringar som gjorts i ECAC Doc 29 nya edition. Revideringen har utförts i en arbetsgrupp ledd av Trafikverket bestående av Transportstyrelsen och Naturvårdsverket, med stöd av tekniska rådgivare från Swedavia och Tyréns. Revideringen har förankrats inom den nationella bullersamordningen med representation från Naturvårdsverket, Boverket, Folkhälsomyndigheten, Länsstyrelserna, Transportstyrelsen och Trafikverket.
Den viktigast förändringen är att införandet av en ny atmosfärsdämpningsstandard. Genom att tillämpa senaste vetenskapliga kunskap om hur ljudet utbreder sig i atmosfären bedöms beräknat flygbuller bli i storleksordningen någon decibel högre jämfört med den tidigare använda atmosfärsdämpningsstandarden.
Möjligheten att använda ”medelväder” för varje unik flygplats har undersökts. Resultaten visar att ”medelväder” för de tre typflygplatserna skulle påverka ekvivalent ljudnivå 55 dBA som högst med en halv dBA. Rekommendationen i förslaget är därför att inte använda ”medelväder” för varje flygplats, utan istället använda ett standardiserat så kallat enhetsväder.