ICAO:s generalförsamling tog beslut om långsiktigt klimatmål!

Publicerad 18 okt 2022

Den internationella civila luftfartsorganisationen, ICAO, har fattat beslut om ett netto-noll-utsläppsmål för civil internationell luftfart till år 2050. Efter långa förhandlingar och motstånd från Ryssland och Kina kunde beslutet klubbas igenom. Ett långsiktigt klimatmål är ett viktigt steg för att få flygsektorn att bidra till klimatarbetet i linje med Parisavtalets temperaturmål och har brett stöd från branschen.

ICAO tog redan 2016 beslut om ett marknadsbaserat styrmedel för internationell luftfart kallat CORSIA (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation). CORSIA har till syfte att uppnå koldioxidneutral tillväxt för internationell luftfart från år 2020. Flygbolagen måste kompensera utsläpp över den så kallade baslinjen, antingen med utsläppskrediter från program som ICAO:s råd godkänt eller med hållbara flygbränslen.

Pandemin har inneburit en nedgång för flyget vilket lett till krav på revidering av baslinjen och hur betinget för branschen som helhet ska fördelas. Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam argumenterade under generalförsamlingen för ett långsiktigt mål och att inte släppa efter på ambitionsnivån för CORSIA. Mötet kunde så småningom enas om en kompromiss innebärande att baslinjen för fas 1 av CORSIA (som inleds 2024) kommer att bli 85% av 2019 års utsläpp.

ICAO:s generalförsamling satte ännu en gång miljöfrågorna i fokus. Ett långsiktigt klimatmål är avgörande för att peka ut riktningen och tydliggöra för omvärlden att flygsektorn tar klimatfrågan på allvar. Sverige kommer nu att verka inom ICAO för att det långsiktiga målet kompletteras med delmål och att konkreta åtgärder följs upp. Styrkta av framgången vid generalförsamlingen fortsätter vi arbetet!

För mer information se

States adopt net-zero 2050 global aspirational goal for international flight operations på ICAO's webbplats.