SORA - Specific Operation Risk Assessment
Specific Operations Risk Assessment (SORA) är en metod för att avgöra risken för en UAS-operation. Metoden innehåller tio steg.
- Gör ett koncept för operationsdokument (ConOps).
En ConOps beskriver UAS och de operationer som ska flygas. - Bestäm intrinsic Ground Risk Class (GRC).
Detta är en klassificering av risken för att drönaren ska träffa en person på marken. Den indikeras med en siffra från ett till sju. - Beslut om slutgiltig GRC efter att riskreducerande åtgärder har vidtagits.
Åtgärder kan till exempel vara buffertzoner, fallskärmar och om en beredskapsplan (ERP) finns. - Bestäm initial luftriskklass (ARC).
Detta är en klassificering av risken att träffa ett annat flygplan. Risken klassificeras med en bokstav som sträcker sig från A till D. - Bestäm kvarvarande ARC.
Detta kan göras om den faktiska trafiken i luftrummet är lägre än vad den initiala ARC-klassificeringen innebär. Det kan också göras genom att använda standardregler och strukturer som mildrande åtgärder. - Se till att Tactical Mitigations Performance Requirements (TMPR) är uppfyllda.
Dessa krav är åtgärder för att minska risken för kollisioner i luften. Kraven härleds från ARC. - Bestäm specifik säkerhet och integritetsnivå (SAIL).
Detta värde härleds från den slutliga GRC och kvarvarande ARC. - Identifiera operativa säkerhetsmål (OSOs).
Dessa är härledda från SAIL-värdet och definierar krav på tekniska system, utbildning och procedurer. - Det här steget handlar om att överväga risken för närliggande områden och luftrum vid en flygning.
Krav finns i AMC från EASA. - Skapa en säkerhetsportfölj
Portföljen ska beskriva följande:
· Hur risken minskas för GRC och ARC.
· Hur TMPR är nöjd.
· Hur OSO:erna är nöjda.
More information regarding the SORA process can be found in Easy Access Rules for Unmanned Aircraft Systems (Regulations (EU) 2019/947 and(EU) 2019/945).
Följ stegen nedan och den information som finns för respektive steg.
Tillståndsprocessen för SORA
Detta är ett förberedande steg som syftar till att säkerställa att den sökande har tillräcklig information för att kunna genomföra Steg #2 till #9 i SORA-processen. Denna information bör möjliggöra att de efterföljande stegen i SORA-processen kan genomföras framgångsrikt.
Det som bör beskrivas är:
- Typ av operation
- Typ av område som ska överflygas
- Typ av luftrum
- Typ av obemannat luftfartyg
Den intrinsiska markriskklassen bestäms av UA:ns egenskaper (maximala karaktäristiska dimension och kinetiska energi) samt den riskutsatta befolkningstätheten i den operativa volymen och markriskbufferten.
Den slutliga markriskklassen bestäms baserat på eventuella begränsningsåtgärder som vidtagits, enligt beskrivningen i bilaga B, som kan ha en betydande effekt på sannolikheten för ett dödsfall efter att ha förlorat kontrollen över operationen, inklusive:
i. strategiska åtgärder för att minska risken före flygning,
ii. taktiska begränsningar avsedda att minska risken under flygning,
iii. begränsningar avsedda att minska effekten av en markpåverkan.
En slutlig GRC högre än 7 faller utanför SORAs omfattning och bör hanteras i den certifierade kategorin.
Bestämning av luftriskklass görs i steg #4 & #5. I steg #4 bedöms den initiala ARC baserat på en förväntad generaliserad möteshastighet i luftrummet som identifierats i steg #1. Parametrarna som definierar de fyra kategorierna av ARC (a, b, c, d) är: om luftrummet är atypiskt (t.ex. segregerat), höjd, kontrollerad av flygtrafik kontra okontrollerad, flygplats kontra icke-flygplatsmiljö och luftrum över urbana kontra landsbygdsmiljöer.