Information och safety promotion för UAS-användare
Här kan du ta del av bland annat genomförda informationstillfällen, extern säkerhetsinformation och safety promotion material för UAS-användare.
Informationstillfällen för UAS-operatörer
Planerade informationstillfällen
Inga planerade tillfällen
Genomförda informationstillfällen
Datum | Mötestitel | |
2024-11-07 | Seminarium för luftrumsanvändare |
- Planerade militära övningar |
2024-10-16 | Möte med Allmänflygsäkerhetsrådet |
- Geografiska UAS-zoner |
2024-05-22 | Seminarium om drönare för journalister och fotografer | - Kunskapsseminarium för mediakåren |
2024-05-07 | Seminarium för luftrumsanvändare | - Planerade militära övningar - Luftrumsförändringar - Information om UAS-utvecklingen - Information från flygbranschen |
2024-03-21 | Möte med Allmänflygsäkerhetsrådet |
- Info om förslag på förändringar i undre luftrummet |
2024-03-20 | Branschmöte ADS |
- SORA och operationella auktorisationer |
2023-12-11--12 | Seminarium för obemannade luftfartyg och U-space |
- Regeländringar för UAS i 2019/947 mm. |
2023-11-07 | Seminarium för luftrumsanvändare |
- Planerade militära övningar |
2023-10-18 | Möte med Allmänflygsäkerhetsrådet |
- Nytt om U-space |
2023-04-19 | Seminarium för luftrumsanvändare |
- Planerade militära övningar |
2023-03-30 | Möte med allmänflygsäkerhetsrådet |
- Nytt om U-space |
2021-11-09 |
Seminarium med inriktning PDRA G01 och G02 |
- Specifik kategori SORA |
2021-10-12 |
Seminarium med inriktning PDRA S01 och S02 |
- Riskanalys enligt SORA och information om PDRA |
2021-06-01 |
Seminarieserie för verksamhetsområdet drönare - no. 5 |
- Övergångsregler |
2021-05-05 |
Seminarieserie för verksamhetsområdet drönare - no. 4 |
- Övergångsregler |
2021-04-06 |
Seminarieserie för verksamhetsområdet drönare - no. 3 |
- Övergångsregler |
2021-03-04 |
Seminarieserie för verksamhetsområdet drönare - no. 2 |
- Övergångsregler |
2021-02-01 |
Seminarieserie för verksamhetsområdet drönare - no. 1 | - Ansökningar och operatörsregistrering - Drönarskolor och utbildningsfrågor - Kategori Specifik - Grandfathers Rights |
Säkerhetsinformation från EASA
EUs flygsäkerhetsbyrå, European Union Aviation Safety Agency (EASA), har tagit fram safety promotion material för drönarflygning som de publicerat på sin hemsida. En del av materialet finns bara tillgängligt på engelska men det finns även mycket som är översatt till svenska.
Informationsvägledning för fjärrpiloter - EASA
Infografik
Infografiken täcker de viktigaste aspekterna du behöver känna till för att flyga din drönare säkert och i enlighet med reglerna.
Du kan ladda ner infografiken och visa den som affisch eller på skärmar, i din verksamhet eller på andra platser där du vill informera drönaranvändare och allmänheten om säkerhet vid drönarflygning.
Gå till nedladdning av infografik
C-märkningar (C0-C6)
För att stödja drönargemenskapen i säker användning av sina drönare tillhandahåller EASA informationsblad som kortfattat täcker de viktigaste säkerhetspunkterna för alla drönarklasser (C0 till C6). Informationsbladen lyfter fram vad drönaroperatörer och fjärrpiloter bör och inte bör göra. Oavsett om du är operatör, fjärrpilot eller tillverkare kan du dra nytta av dessa informationsblad. De finns även att ladda ned på svenska.
Gå till informationsblad om C-märkningar
iConspicuity
Luftrummet delas med många aktörer - allt från drönare, små segelflygplan och motordrivna mindre propellerflygplan till stor tung kommersiell luftfart. Det blir alltid viktigare att kunna upptäcka varandra i lufthavet. Både för fjärrpiloter som för den bemannade luftfarten.
Inom den moderna flygindustrin är "iConspicuity", alltså digital och visuell synlighet i luftrummet, en avgörande faktor för ett fortsatt öppet och säkert luftrum. För fjärrpiloter som flyger drönare är detta minst lika viktigt som för bemannad luftfart.
Förebyggande av kollisioner
Drönare delar luftrum med andra luftfarkoster, inklusive bemannade flygplan och helikoptrar. Genom att använda system som möjliggör elektronisk synlighet kan fjärrpiloter göra sina drönare synliga för andra luftfartyg, men också upptäcka andra luftfartyg, och därmed minska risken för kollisioner.
Ökad säkerhet i kontrollerade och okontrollerade luftrum
I både kontrollerat och okontrollerat luftrum kan iConspicuity hjälpa flygtrafikledning och andra luftrumsanvändare att identifiera drönare och undvika potentiella incidenter. Detta är särskilt viktigt vid flygning nära flygplatser eller i områden där räddningstjänst och andra kritiska operationer pågår.
Förbättrad medvetenhet för fjärrpiloten
Genom att använda iConspicuity-teknologi kan fjärrpiloter få information om andra luftfarkoster i närheten och anpassa sin flygning därefter. Detta bidrar till en bättre helhetsbild av luftrummet och möjliggör säkrare beslut vid exempelvis BVLOS-flygning (Beyond Visual Line of Sight).
Ökad acceptans av drönare i samhället
Ett av de stora hindren för drönarteknikens framväxt är allmänhetens och andra luftfartygsoperatörers oro för säkerheten. Genom att göra drönare mer synliga och spårbara kan förtroendet för drönarflygning öka, vilket underlättar framtida integration av drönare i det gemensamma luftrummet.
Säker integration i U-space och framtidens luftrum
Med utvecklingen av U-space, ett europeiskt initiativ för att hantera drönartrafik på ett säkert och effektivt sätt, blir iConspicuity en nyckelfaktor. För att möjliggöra smidig integration mellan bemannade och obemannade luftfarkoster kommer luftrumsanvändare att behöva sända sin position och identifiering i realtid.
Effektiv hantering av nödsituationer
Drönare som används för sök- och räddningsuppdrag kan dra nytta av ökad synlighet för att undvika kollisioner med andra drönare eller bemannade luftfarkoster i samma luftrum.
Sammanfattning
iConspicuity är inte bara en fråga för bemannad luftfart – det är en kritisk komponent för alla i luftrummet. Genom att förbättra synligheten och medvetenheten i luftrummet kan fjärrpiloter bidra till ökad säkerhet och underlätta drönarteknikens utveckling på ett ansvarsfullt sätt.
Sunny Swift om ADS-L
ADS-L är en föreslagen lättviktsvariant utvecklad för att förbättra elektronisk synlighet (iConspicuity) för drönare och andra mindre luftfarkoster. ADS-L avser använda befintliga kommunikationsnät, såsom mobilnät istället för traditionell transponderteknik.
Denna teknik kan stödja säkrare integration av drönare i luftrummet genom att göra dem synliga för andra luftfartyg, flygtrafikledning och U-space-tjänster, samtidigt som den minskar de tekniska och ekonomiska hindren för små operatörer.
Läs Sunny Swift om ADS-L (finns att ladda ner på Svenska i botten på sidan)
Information från Luftfartstilsynet
Även den norska luftfartsmyndigheten, Luftfartstilsynet, har mycket bra information på sin hemsida. Dock är informationen på norska.
PS. passa på att prenumera på Luftfartstilsynets nyhetsbrev för drönaroperatörer