Rapportera händelse med drönare

För att hitta risker och faror som är svåra att upptäcka vid enskilda händelser med drönare samlar vi in och analyserar händelserapporter. På så sätt kan vi tidigare se mönster och utföra åtgärder för att förbättra flygsäkerheten.

Du rapporterar händelsen via den EASA-gemensamma portalen ECCAIRS 2. Klicka på knappen nedan för att komma till portalen. Portalen är öppen för alla (både privatpersoner och organisationer) och har sedan 25 september 2024 ersatt det tidigare webbformuläret på vår webbplats.

Vi är medvetna om att de befintliga webbformulären i ECCAIRS 2 inte är helt anpassade för drönare. Vi jobbar på att ta fram sådana formulär och EASA har också aviserat att taxonomin som används i ECCAIRS 2 ska anpassas mer för drönare i framtiden. Vi ber er därför fram till dess att använda de befintliga webbformulären och rapportera de fält som är relevanta. I frågor och svar nedan finns mer hjälp.  

En del allvarliga händelser ska också rapporteras till Statens haverikommission (se frågan om rapportering till Statens haverikommission under rubriken Frågor och svar här nedan).

Om händelsen inträffade när du flög för en organisation eller ett bolag, ska du i första hand rapportera via organisationens eller bolagets egna interna händelserapporteringssystemet.

Frågor och svar

Genom att klicka på knappen ovan kommer du till den EASA-gemensamma portalen ECCAIRS 2.

Här följer en kort steg-för-steg guide hur du rapporterar till oss:

  1. Du ges först möjligheten att logga in och rapportera din händelse. Om du gör detta kan du även se och administrera dina tidigare skickade händelserapporter. Konto kan skaffas av både organisationer och privatpersoner, läs mer om att skaffa konto här. Du kan dock välja att rapportera utan att logga in, tryck då på knappen ”Click here to begin”.
    Loggar du in kan du hoppa vidare till steg 4.
  2. Välj vilken stat du vill rapportera till, väljer du Sweden (CAA) kommer Transportstyrelsen ta emot och hantera händelserapporten.
  3. Välj om du rapporterar som privatperson (”Personal behalf”) eller som en organisation.
  4. Välj ett passande formulär, tryck på knappen ”Online” om du vill rapportera direkt via webben eller knappen ”Download PDF” för att fylla i det ”offline” och ladda upp senare. För smidigast rapportering rekommenderas att rapportera online direkt.
  5. Fyll i de fält som krävs för händelsen du vill rapportera. Representerar du en organisation finns krav i (EU) 376/2014 på obligatoriska datafält, du som privatperson uppmuntras fylla i så många av datafälten som möjligt.

    Du navigerar i webbformuläret genom att välja olika ämnesrubriker i vänsterkolumnen. Vi är tacksamma för att du tar dig tid och fyller i formuläret noggrant, detta hjälper Transportstyrelsen i det fortsatta flygsäkerhetsarbetet.
  6. När du fyllt i alla relevanta datafält klickar du på ”Continue”, du får då möjlighet att bifoga ytterligare material som kan vara relevant till händelsen.
  7. Om du inte loggade in får du i detta steg tillfälle att lämna dina kontaktuppgifter, detta kan vara bra om vi på Transportstyrelsen behöver ytterligare klargörande kring händelserapporten eller om du önskar återkoppling. Det går dock bra att lämna fälten tomma och rapportera anonymt.
  8. Sista steget är att skicka in händelserapporten, klicka då på ”Submit”. Om några obligatoriska fält inte fylldes i får du nu en uppmaning att se över dessa.
  9. Händelserapporten är nu skickad till Transportstyrelsen och kommer att hanteras av våra handläggare.

På rapporteringsportalens hjälp-sidor finns ytterligare information

 

De fält som ska fyllas i för luftfartyget är dessvärre inte riktigt anpassade för drönare. Här följer några tips på hur du kan rapportera uppgifter om drönaren:

  • State of registry: Om drönaren är certifierad och registrerad i något land anger du landet. Annars anger du ”Not registered”
  • Aircraft registration: Om det finns en registreringsbeteckning anger du denna, annars anger du ”N/A”
  • Manufacturer/Model: Ange Other>UAS/RPAS, i tilläggstexten kan du ange drönarens tillverkare och modell
  • Serial number: Ange drönarens serienummer, saknas denna ange ”N/A”
  • Propultion type: Om ingen passar, ange Other
  • Aircraft Category: Välj RPAS och om möjligt en passande underkategori
  • Mass group: Välj RPAS och sedan rätt viktgrupp
  • Uppgifter kring själva flygningen:

    Fyll i så gott du kan, exempelvis så kan man på senaste avreseort och planerad destination ange Sweden>Other och skriva platsen i tilläggstext om flygningarna inte skedde till/från en flygplats.

    Gällande operator kan du ange Sweden>Private operator om du flög privat och om du flög du på uppdrag av en organisation ange Sweden>Other och ange organisationens namn i tilläggstexten.

    Ett övergripande tips är att använda ”Not applicable” eller ”Unknown” om det är mer lämpligt, använd gärna tilläggstext-rutan för att förtydliga saker.

Genom att rapportera händelser hjälper du till att förbättra flygsäkerheten.

Syftet med insamling av information kring händelser är att förbättra flygsäkerheten.

För att hitta risker och faror som är svåra att upptäcka vid enskilda händelser samlar vi in och analyserar händelserapporter. På så sätt kan vi tidigare se mönster och utföra åtgärder för att förbättra flygsäkerheten.

Rapporterna får inte användas till något annat än just flygsäkerhetsarbete (bara vid uppenbart stort och allvarligt risktagande, om man gör något avsiktligt eller medvetet för att äventyra flygsäkerheten kan händelserapporter användas utanför flygsäkerhetsarbetet).

Följande händelser är obligatoriska att rapportera av alla som flyger drönare:

  • om någon skadats allvarligt,
  • om det skett en händelse med dödlig utgång, eller
  • om händelsen involverade bemannade luftfartyg (flygplan, helikoptrar etc.).

Andra händelser med drönare

Det finns regler som talar om när det är obligatoriskt att rapportera och vilka händelser som behöver rapporteras.

Om du flyger en drönare där det krävs tillstånd från myndigheten, omfattas du troligtvis av det som kallas obligatorisk rapportering. 

Även om en händelse inte är obligatorisk att rapportera eller om rapportören inte måste, uppmuntrar vi till rapportering på frivillig basis för att förbättra flygsäkerheten.

Om du flyger en drönare där det inte krävs tillstånd, omfattas du troligtvis inte av den obligatoriska rapporteringen, men har möjlighet att rapportera frivilligt.

Om det vid en händelse eller en olycka finns misstankar om att det även begåtts ett brott, bör detta anmälas till polisen.

Vid situationer då någon skadats allvarligt, med dödlig utgång eller när ett luftfartyg fått omfattande skador bör polisen kontaktas, eftersom det kan behöva inledas en förundersökning för att utreda vad som hänt.

Om någon skadats allvarligt eller med dödlig utgång eller om ett luftfartyg fått omfattande skador, ska händelsen rapporteras både till Transportstyrelsen och till Statens haverikommission.

(De här händelsetyperna omfattas av förordningarna 376/2014 och 996/2010, som styr inrapportering av händelser och olyckor inom EU.)

Hade du nytta av informationen på den här sidan?

Tack för att du lämnade ett omdöme!