Geografiska UAS-zoner
Transportstyrelsen kan besluta om tillåtande, begränsande eller förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner inom svenskt luftrum.
På denna sida får du en översikt av geografiska UAS-zoner och vägledning för hur du som fjärrpilot ska förhålla dig till dessa zoner.
Aktuell information om geografiska UAS-zoner hittar du på LFV:s Drönarkarta. Där kan du se vilka zoner som gäller för tillfället.
Om du behöver ansöka om att upprätta en geografisk UAS-zon, hittar du information om ansökningsförfarandet här.
Det finns tre olika typer av geografiska UAS-zoner. Villkoren för en geografisk UAS-zon kan därför se annorlunda ut. Nedan beskrivs de olika typerna av geografiska UAS-zoner.
Tillåtande geografiska UAS-zoner
Tillåtande geografiska UAS-zoner innebär att du som fjärrpilot får flyga i området enligt de angivna villkoren som finns beskrivna för UAS-zonen. En tillåtande geografisk UAS-zon kan exempelvis innebära:
- undantag från vissa regler i den öppna kategorin enligt artikel 4 i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/947 av den 24 maj 2019 om regler och förfaranden för drift av obemannade luftfartyg.
Begränsande geografiska UAS-zoner
Begränsande geografiska UAS-zoner innebär att det finns särskilda krav och villkor som ska uppfyllas för att få flyga drönare i ett sådant område.
Exempel på krav och särskilda villkor:
- Kräva att operatörer ansöker om ett operativt tillstånd i förväg för viss eller all drift av UAS.
- Kräva att fjärrpiloten inhämtar tillstånd innan flygning.
- Ange att drift av UAS ska uppnå vissa angivna miljönormer.
- Medge tillträde till geografiska UAS-zoner enbart för vissa klasser eller kategorier av UAS.
- Medge tillträde enbart till drönare som är utrustade med vissa tekniska egenskaper, i synnerhet system för fjärridentifiering och geomedvetenhet.
- Förbjudna tidpunkter då flygning med drönare inte får ske i den geografiska UAS-zonen.
Förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner
Förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner innebär att det råder förbud mot att flyga drönare i zonen eller att en viss grupp av användare eller operatörer utesluts från att använda zonen.
Exempel på områden där detta kan vara aktuellt:
- naturvårdsområden med särskilt högt skyddsvärde,
- fängelser och kriminalvårdsanläggningar,
- skyddsobjekt,
- områden med militär verksamhet,
- sjukhus,
- inrättningar för internationella relationer,
- kritisk infrastruktur,
- statsgränser.
Undantag från bestämmelserna
Det går att ansöka om undantag från bestämmelserna för en geografisk UAS-zon, ett tillstånd att flyga i en geografisk UAS-zon, i enlighet med bestämmelserna för varje geografisk UAS-zon. Information om detta publiceras för varje unik geografisk UAS-zon.
Kontakt
Frågor om geografiska UAS-zoner? Hör av dig till asm@transportstyrelsen.se eller ring 0771-503 503.