Geografiska UAS-zoner

Transportstyrelsen kan besluta om tillåtande, begränsande eller förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner inom svenskt luftrum. 

På denna sida får du en översikt av geografiska UAS-zoner och vägledning för hur du som fjärrpilot ska förhålla dig till dessa zoner.

Aktuell information om geografiska UAS-zoner hittar du på LFV:s Drönarkarta. Där kan du se vilka zoner som gäller för tillfället.

Om du behöver ansöka om att upprätta en geografisk UAS-zon, hittar du information om ansökningsförfarandet här.

Det finns tre olika typer av geografiska UAS-zoner. Villkoren för en geografisk UAS-zon kan därför se annorlunda ut. Nedan beskrivs de olika typerna av geografiska UAS-zoner.

Tillåtande geografiska UAS-zoner

Tillåtande geografiska UAS-zoner innebär att du som fjärrpilot får flyga i området enligt de angivna villkoren som finns beskrivna för UAS-zonen. En tillåtande geografisk UAS-zon kan exempelvis innebära:

  • undantag från vissa regler i den öppna kategorin enligt artikel 4 i kommissionens genomförandeförordning (EU) 2019/947 av den 24 maj 2019 om regler och förfaranden för drift av obemannade luftfartyg.

Begränsande geografiska UAS-zoner

Begränsande geografiska UAS-zoner innebär att det finns särskilda krav och villkor som ska uppfyllas för att få flyga drönare i ett sådant område.

Exempel på krav och särskilda villkor:

  • Kräva att operatörer ansöker om ett operativt tillstånd i förväg för viss eller all drift av UAS.
  • Kräva att fjärrpiloten inhämtar tillstånd innan flygning.
  • Ange att drift av UAS ska uppnå vissa angivna miljönormer.
  • Medge tillträde till geografiska UAS-zoner enbart för vissa klasser eller kategorier av UAS.
  • Medge tillträde enbart till drönare som är utrustade med vissa tekniska egenskaper, i synnerhet system för fjärridentifiering och geomedvetenhet.
  • Förbjudna tidpunkter då flygning med drönare inte får ske i den geografiska UAS-zonen.

Förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner

Förbjudande (uteslutande) geografiska UAS-zoner innebär att det råder förbud mot att flyga drönare i zonen eller att en viss grupp av användare eller operatörer utesluts från att använda zonen. 

Exempel på områden där detta kan vara aktuellt:

  • naturvårdsområden med särskilt högt skyddsvärde,
  • fängelser och kriminalvårdsanläggningar,
  • skyddsobjekt,
  • områden med militär verksamhet,
  • sjukhus,
  • inrättningar för internationella relationer,
  • kritisk infrastruktur,
  • statsgränser.

Undantag från bestämmelserna

Det går att ansöka om undantag från bestämmelserna för en geografisk UAS-zon, ett tillstånd att flyga i en geografisk UAS-zon, i enlighet med bestämmelserna för varje geografisk UAS-zon. Information om detta publiceras för varje unik geografisk UAS-zon. 

Kontakt

Frågor om geografiska UAS-zoner? Hör av dig till asm@transportstyrelsen.se eller ring 0771-503 503.