Flyga drönare i luftrummet
Innan du flyger din drönare behöver du känna till reglerna och var det är tillåtet att flyga. Här hittar du viktig information om luftrummet för en säker flygtur.
Luftrumstyper i Sverige
I Sverige finns två typer, eller klasser, av luftrum:
- Kontrollerat luftrum (luftrumsklass C) – finns runt flygplatser och övervakas av en flygtrafikledning.
- Okontrollerat luftrum (luftrumsklass G) – luftrum som inte övervakas eller kontrolleras av en flygtrafikledning.
Regler för att flyga i luftrumsklass G med drönare
Om du flyger inom den öppna kategorin gäller följande:
Maxhöjd: 120 meter.
Drönaren måste flygas inom synhåll från dig som fjärrpilot.
U-space – framtidens luftrum för drönare
Transportstyrelsen implementerar förordningen (EU) 2021/664 om ett regelverk för U-space för att skapa en säker och effektiv tillgång till luftrummet för drönare. Läs mer om U-space här.
Restriktionsområden – skydd för de som flyger i luftrummet eller för verksamhet på marken
Vissa områden är av bland annat säkerhetsskäl begränsade för drönarflygning.
Permanenta restriktionsområden
Dessa skyddar exempelvis:
- Kärnkraftverk
- Fängelser
- Skyddade naturområden
- Militära anläggningar
Det krävs i de flesta fall särskilda tillstånd från Transportstyrelsen för att flyga i dessa områden.
Tillfälliga restriktionsområden
Dessa upprättas vid exempelvis:
- Polisinsatser med eller utan drönare
- Militära övningar och skjutningar
Dessa restriktionsområden skapas för att bibehålla allmän ordning och säkerhet. Det är viktigt att respektera restriktionerna, både för din säkerhet och för verksamheten inom restriktionsområdet.
Du kan se restriktionsområden och om det är Transportstyrelsen eller någon annan myndighet som kan bevilja tillstånd att flyga i restriktionsområdet på LFV:s drönarkarta.
Farliga områden – varningar för farlig verksamhet
Dessa områden varnar piloter om potentiella faror, exempelvis:
- Sprängningar i dagbrott eller vid industrier
- Målbogsering
- Drönarverksamhet som bedrivs utom synhåll från fjärrpiloten
Det är fjärrpilotens ansvar att bedöma risken av att flyga in i ett farligt område. Det rekommenderas att kontakta ansvarig kontaktperson för området om du innan du väljer att flyga i området
Geografiska UAS-zoner
Du kan läsa mer om geografiska UAS-zoner här.
Hur du som fjärrpilot på bästa sätt förbereder din flygning
Kontrollera aktuella restriktioner i det område du ska flyga i. LFV:s drönarkarta ger en aktuell lägesbild över permanenta och tillfälliga restriktionsområden, farliga områden och geografiska UAS-zoner.
Flygningar nära flygplatser och helikopterflygplatser
Helikopterflygplatser
Helikopterflygplatser finns exempelvis vid sjukhus.
Det finns ofta ett riskområde på 1 km radie runt helikopterflygplatsen – kontakta flygplatsen för samråd innan du flyger inom 1 km från helikopterflygplatsen.
Telefonnummer till helikopterflygplatserna finns i AIP GEN 3.3.
Flygplatser och kontrollzoner
Kontrollerat luftrum omger många flygplatser - det krävs ofta tillstånd att flyga i kontrollerat luftrum.
Undantag för flygning utan tillstånd
Om drönaren flyger långsamt (<25 m/s eller 90 km/h) och minst 5 km från flygplatsens start- och landningsbana/-or, får du i den öppna kategorin flyga utan tillstånd om:
- Du flyger lägre än 10 meter över marken inom militära flygplatsers kontrollzoner.
- Du flyger lägre än 50 meter över marken inom alla andra flygplatsers kontrollzoner.
- Du flyger lägre än 50 meter över marken inom flyginformationszoner (FIZ). Det krävs heller inte att du använder flygradio för dig som flyger drönare inom flyginformationszoner.
Sammanfattning
Använd LFV:s drönarkarta för att se var du får flyga.
Kontrollera restriktionsområden och geografiska UAS-zoner innan flygning.
Ska du flyga nära en flygplats eller i restriktionsområden? – Kontrollera reglerna och sök eventuella tillstånd i god tid.
Ha en säker flygning!
Frågor och svar
På LFV:s drönarkarta kan du se hur luftrummet i Sverige ser ut. Här hittar du de olika restriktioner som du ska ta hänsyn till inför och under din flygning. Här ser du dock endast permanenta områden. De tillfälliga restriktionsområden/farliga områden eller geografiska UAS-zoner som finns hittar du på AIP SUP eller NOTAM.
I området runt en flygplats gäller mycket strikta regler för hur och när man får flyga för att man inte ska äventyra säkerheten för bemannade luftfartyg. Gå in på LFV:s drönar-karta för att se var dessa områden ligger. Om du har frågor/kommentarer kring drönar-kartan och dess funktion, kontakta LFV på aim-konsult@lfv.se.
AIP SUP, Aeronautical Information Publication, är kompletterande information till AIP som är tillfällig eller information som måste komma ut före nästa uppdatering av AIP.
NOTAM, Notices for Airmen, är en tjänst som utger löpande aeronautisk information som antingen ändras innan AIP har uppdaterats eller då informationen är mer tillfällig, till exempel en stängd landningsbana på en flygplats.
För att läsa NOTAM och SUP går du in på AROWeb, som är LFV:s system för självbriefing.
Överst på sidan för du muspekaren över AIS, och då kommer det upp fler alternativ under. Längst till vänster finns NOTAM Sverige, och nedanför ser du då Sverige FIR 4 dagar. Klickar du på den får du upp en sammanställning över kommande 4 dagars gällande NOTAM för Sverige.
För att läsa SUP för du också muspekaren över AIS och bland alternativen ser du IAIP näst längst till höger. Där väljer du Svensk IAIP. När du har klickat på Svensk IAIP kommer du till en sida som visar en innehållsförteckning över IAIP. Tredje rubriken AIP SUP klickar du på för att få fram gällande SUP.