Farliga områden finns upprättade för att skydda luftfartyg från risker till följd av skjutning från marken och från luften, bombfällning, sprängning, målbogsering, verksamhet med obemannat luftfartygssystem (UAS) och annan för luftfart farlig verksamhet.

Flygning i farligt område skall av flygsäkerhetsskäl undvikas, om inte befälhavaren har förvissat sig om att flygning inom området kan ske utan risk. 

Tillfälligt upprättade farliga områden publiceras genom AIP Supplement och/eller NOTAM samt på Drönarkartan.

Exempel på tillfälligt D-område:

Tillfälliga farliga områdena ESD857 GÖTEBORG UAS och ESD858 VINGA UAS är upprättade för UAS som flyger utom synhåll (BVLOS). Information om verksamhetens status i området kan inhämtas från Sjöräddningssällskapets/SSRS operationscentral på telefon.

GND - 700 ft AMSL*
01 APR - 31 OCT MON-FRI 0700-2100 (0600-2000)

Det vill säga aktivt mellan marknivå och 700ft över havsnivå kl. 09:00-23:00 (08:00-22:00) den 1 apr t.o.m. 31 okt 2024. Tidsangivelser i NOTAM, AIP och AIP SUP anges alltid i UTC (tidigare GMT). Sverige är UTC+1 i normaltid, UTC+2 i sommartid. Du får alltså lägga på en timme under vintertid, två timmar under sommartid, för att få lokal tid i Sverige.

Flygning med drönare i detta område är tillåtet under dessa tider men extra försiktighet ska vidtas, till exempel genom att ringa SSRS och förvissa sig om verksamhetens status.

Området är publicerat på Drönarkartan och som AIP SUP.

SUP_48_24 ESD857 Göteborg UAS och ESD858 Vinga UAS (lfv.se)

*AMSL - 'Above mean sea level', betyder höjd över havet. 700ft AMSL betyder med andra ord inte 700ft (213m) över den platsen du befinner dig just nu. Står du på terräng som är 150m.ö.h. är det 'bara' 63m upp till områdets tak. Detta för att konventionell luftfart mäter sin höjd i höjd över havsnivå med hjälp av att mäta lufttrycket.