Utöver de ansvarsområden som definieras i UAS.SPEC.060, fjärrpiloten:

Innan flygning påbörjas ska fjärrpiloten:

  1. verifiera att system för att avsluta flygningen av det obemannade luftfartyget (FTS) är i drift
  2. kontrollera att den fjärridentifieringen är aktiv och uppdaterad

Under flygning ska fjärrpiloten:

  1. hålla det obemannade luftfartyget inom synhåll (VLOS) och upprätthålla kontroll av luftrummet som omger det obemannade luftfartyget för att undvika risk för kollision med något bemannat luftfartyg. Fjärrpiloten ska avbryta flygningen om operationen utgör en risk för andra luftfartyg, människor, djur, miljö eller egendom.
    En luftrumsobservatör får användas. I sådana fall ska tydlig och effektiv kommunikation upprättas mellan fjärrpiloten och luftrumsobservatören. Observatören ska vara placerad nära fjärrpiloten för att kunna upprätthålla kommunikation och uppsikt. Avståndet till det obemannade luftfartyget får inte vara längre än att fjärrpiloten har möjlighet att hålla det inom synhåll. 
  2. ha förmågan att behålla kontrollen över det obemannade luftfartyget, utom i fallet med en förlorad lednings- och kontrolllänk (C2).
  3. endast trafikera ett obemannat luftfartyg åt gången.
  4. inte använda det obemannade luftfartyget från ett fordon i rörelse.
  5. inte överlåta kontrollen över det obemannade luftfartyget till en annan ledningsenhet.
  6. utföra de beredskapsprocedurer som definierats av UAS-operatören för onormala situationer, inklusive när fjärrpiloten har en indikation på att det obemannade luftfartyget kan överskrida gränserna för flyggeografin.
  7. ska utföra de nödprocedurer som definierats av UAS-operatören för nödsituationer, inklusive att aktivera FTS för att avsluta flygningen när fjärrpiloten har en indikation på att det obemannade luftfartyget kan överskrida gränserna för den operativa volymen.