Utöver de ansvarsområden som definieras i UAS.SPEC.050 ska UAS-operatören:

  1. Drifthandbok
    Ta fram en drifthandbok som är anpassad till den tänkta verksamheten.
  2. Operationsområde och markriskbuffert
    Definiera operationsområde och markriskbuffert för de avsedda operationerna.
  3. Beskriva det kontrollerade markområdet
    Beskriva det kontrollerade markområdet och hur det upprättas och omhändertas. Det kontrollerade markområdet ska täcka både operationsområdet och markriskbufferten.
  4. Omhänderta det kontrollerade markområdet
    Se till att det kontrollerade markområdet, innan operationen påbörjas, är på plats, effektivt och överensstämmer med minimiavståndet som definieras i punkt UAS.STS-01.020(1)(C)(i)(C)
    Om det krävs, se till att samordning med berörda myndigheter och organisationer har genomförts.
    Innan operationen påbörjas ska operatören se till att alla personer som finns i det kontrollerade markområdet i har informerats om riskerna med operationen.
    Personer som är involverade i operationen (alla inom det kontrollerade markområdet) ska ha blivit informerade eller utbildade om de säkerhetsåtgärder och åtgärder som fastställts av operatören för att skydda dem.
    Personer som är som är involverade ska uttryckligen ha gett sitt medgivande till att delta i operationen
  5. Beredskaps- och nödprocedurer
    Säkerställa att beredskaps- och nödprocedurerna är adekvata genom att utföra särskilda flygprov eller simuleringar (förutsatt att simuleringarna är lämpliga för det avsedda ändamålet).
  6. Emergency Response Plan
    Ta fram en effektiv Emergency Response Plan (ERP) som är lämplig för verksamheten och som inkluderar åtminstone en plan för att begränsa eventuella eskalerande effekter av en nödsituation, villkoren för att varna de berörda myndigheterna och organisationerna och vilka kriterier som gäller för att identifiera en nödsituation.
  7. Definiera uppgifter
    Tydlig avgränsning av uppgifterna för fjärrpiloten(erna) och all annan personal som ansvarar för uppgifter som är väsentliga för UAS-operationen.
  8. Externa tjänster
    Säkerställa att prestandanivån för alla externt tillhandahållna tjänster som är nödvändiga för flygsäkerheten är tillräcklig för den avsedda operationen.
  9. Roller och ansvar
    Definiera fördelningen av roller och ansvar mellan operatören och den eller de externa tjänsteleverantörerna
  10. Geo-medvetenhetssystemet
    Ladda upp uppdaterad information till geo-medvetenhetssystemet när det krävs av för det avsedda området.
  11. C5-klassad UAS
    Se till att UAS åtföljs av motsvarande EU-försäkran om överensstämmelse, inklusive hänvisning till klass C5 eller hänvisning till klass C3 och till tillbehörssatsen.
    Se til att klass C5-identifikationsetiketten är fäst på det obemannade luftfartyget eller på tillbehörssatsen.