Utöver de ansvarsområden som definieras i UAS.SPEC.050 ska UAS-operatören:

  • utveckla en drifthandbok som inkluderar de delar som definieras i tillägg 5;

AMC1 UAS.STS-01.030(1)&(3) and UAS.STS-02.030(1)&(3) Responsibilities of the UAS operator

  • definiera den operativa volymen och markriskbufferten för den avsedda verksamheten, inklusive kontrollerad markyta som täcker projektionerna på jordens yta av både volymen och bufferten;
  • säkerställa att beredskaps- och nödprocedurerna är adekvata genom någon av de följande:
  • Särskilda flygprov.
  • Simuleringar, förutsatt att simuleringsmedlets representativitet är lämpligt för det avsedda ändamålet;
  • utveckla en effektiv beredskapsplan (ERP) lämplig för verksamheten som inkluderar minst:
  • Planen för att begränsa de eskalerande effekterna av nödsituationen.
  • Villkoren för att varna de berörda myndigheterna och organisationerna.
  • Kriterierna för att identifiera en nödsituation.
  • Tydlig avgränsning av uppgifterna för fjärrpiloterna och all annan ansvarig personal uppgifter som är väsentliga för UAS-verksamheten;

AMC1 UAS.STS-01.030(4) and UAS.STS-02.030(4) Responsibilities of the UAS operator

  • säkerställa att prestandanivån för alla externt tillhandahållna tjänster som är nödvändiga för säkerheten av flygningen är tillräcklig för den avsedda operationen;

GM1 UAS.STS-01.030(5)&(6) and UAS.STS-02.030(5)&(6) Responsibilities of the UAS operator

  • definiera fördelningen av roller och ansvar mellan operatören och den externa tjänsteleverantör(er), om tillämpligt;

GM1 UAS.STS-01.030(5)&(6) and UAS.STS-02.030(5)&(6) Responsibilities of the UAS operator

  • ladda upp uppdaterad information till geo-awareness, om funktionen är installerad på UAS, när det krävs av UAS geografiska zon för den avsedda platsen för operationen;
  • se till att, innan verksamheten påbörjas, alla lämpliga åtgärder för att minska risken för intrång av icke inblandade personer i det kontrollerade markområdet i enlighet med minimikravet avstånd som definieras i punkt UAS.STS-02.020(2) har tagits och, när så krävs, samordning med lämpliga myndigheter har genomförts;
  • se till att alla personer som finns i det kontrollerade markområdet innan operationen påbörjas:
  • har informerats om riskerna med operationen,
  • har informerats och, om tillämpligt, utbildats i säkerhetsåtgärder och säkerhetsåtgärder upprättat av UAS-operatören för deras skydd; och
  • uttryckligen har samtyckt till att delta i operationen
  • innan operationen påbörjas, om luftrumsobservatörer används:
  • säkerställa korrekt placering och antal luftrumsobservatörer längs den avsedda flygningen väg;
  • verifiera:
  1. att luftrumsobservatörens sikt och det planerade avståndet är inom acceptabla gränser enligt definitionen i drifthandboken;
  2. Frånvaron av potentiella terränghinder för varje luftrumsobservatör.
  • att det inte finns några luckor mellan de zoner som täcks av vart och ett av luftrummet observatörer;
  1. att kommunikationen med varje luftrumsobservatör är etablerad och effektiv.
  2. att om medel används av luftrumsobservatörerna för att bestämma positionen för obemannade luftfartyg, dessa medel är fungerande och effektiva;
  • säkerställa att luftrumsobservatörerna har informerats om den avsedda vägen obemannade flygplan och tillhörande tidpunkt;
  • se till att:
  • UAS åtföljs av motsvarande EU-försäkran om överensstämmelse, inklusive hänvisning till klass C6;
  • Klass C6-identifikationsetiketten är fäst på det obemannade flygplanet