Registerkontroll inom luftfartsskyddet
Registerkontroll är en del av den säkerhetsprövning som verksamhetsutövaren (arbetsgivaren) ska göra på personal som innehar/söker en befattning som finns i 4 kap 4 § Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2020:80) om luftfartsskydd. Registerkontroll innebär att Säkerhetspolisen undersöker om den som ska anställas eller på annat sätt delta i verksamheten förekommer i belastningsregistret, misstankeregistret, polisens allmänna spaningsregister eller i uppgifter som behandlas med stöd av polisdatalagen.
Transportstyrelsen ansvarar för att göra framställningar om registerkontroll till Säkerhetspolisen. Kontrollen är inte en engångskontroll, utan ligger aktiv tills dess att verksamhetsutövaren meddelar Transportstyrelsen om upphörande av registerkontroll.
Release note REKON
Syftet med release notes är att kommunicera de huvudsakliga förändringarna i den kommande releasen i REKON som kommer att genomföras i början av november 2024.
I dokumentet Release notes REKON 1.5 listas ny funktionalitet som har implementerats. Dessutom har ett antal mindre funktionella justeringar genomförts samt förbättringar inom teknisk funktionalitet och för att öka systemets säkerhet och driftstabilitet.
Lyfta registerkontroll inom luftfartsskydd för personer med §14 till säkerhetsklass 3
Denna information riktar sig till de verksamheter som har registerkontrollerad personal i §14 enligt gamla säkerhetsskyddslagen (1996:627) med en anställning eller annan typ av deltagande i säkerhetskänslig verksamhet.
Tidigare har alla registerkontroller gjorts enligt §14 gamla säkerhetsskyddslagen (1996:627). Den 1 april 2019 trädde den nya säkerhetsskyddslagen (2018:585) i kraft och innebär att gamla registerkontroller enligt §14 behöver förnyas för placering i säkerhetsklass 3. Den 31 december 2024 upphör registerkontroller enligt §14 att gälla och de personer som inte har placerats i säkerhetsklass 3 innan dess kommer av Transportstyrelsen att avanmälas hos Säkerhetspolisen.
En administrativ avgift på 400 kr kommer att debiteras för de ansökningar om registerkontroll som behöver uppdateras från §14 till säkerhetsklass 3. Den ordinarie avgiften för en ansökan om registerkontroll är 700 kr.
Om ni inte har några personer i er verksamhet som registerkontrollerats i enlighet med §14 kommer inga vidare åtgärder behöva tas.
Vid eventuella frågor skicka ett mejl till: lyftet.registerkontroll@transportstyrelsen.se
Avanmälan av registerkontroll inom luftfartsskydd för personer i säkerhetsklass 3
Viktigt är att denna information inte omfattar avanmälan för personer i § 14, de hanteras i särskild ordning av Transportstyrelsen.
En registerkontrollerad person övervakas löpande i belastningsregistret, misstankeregistret samt uppgifter som behandlas med stöd av lagen om polisens behandling av personuppgifter inom brottsdatalagens område. Det är därför viktigt att verksamhetsutövaren (arbetsgivaren) gör en avanmälan till Transportstyrelsen när personen avslutar sin anställning eller byter till en tjänst som inte längre kräver registerkontroll.
Just nu råder en hög belastning hos Transportstyrelsen. Därför uppmanar vi nu verksamhetsutövaren (arbetsgivaren), att trots tidigare inskickade ansökningar om avanmälan av registerkontroller, göra avanmälningarna i säkerhetsklass 3 digitalt i REKON. På detta sätt ligger personerna inte kvar och kontrolleras mot registren enligt ovan.
Vid eventuella frågor skicka ett mejl till:
registerkontroll@transportstyrelsen.se
Digital ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd
Transportstyrelsen lanserade den 10 juni REKON för samtliga användare för registerkontroll inom luftfartsskydd. I REKON kan användaren ansöka digitalt om registerkontroller för luftfartsskydd något som också medför en avsevärd kortare handläggningstid.
Observera att ni måste ansöka om att bli referensperson respektive säkerhetshandläggare för att kunna logga in i REKON och digitalt ansöka om registerkontroller.
Mer information om hur man ansöker om behörighet som referensperson finner ni här:
Ansökan om behörighet som referenspersoner i REKON
En ansökan för att bli säkerhetshandläggare måste skrivas under och godkännas av verksamhetens säkerhetsansvarige. För att kunna delge behörighet som säkerhetshandläggare tar verksamhetens säkerhetsansvarige kontakt med Transportstyrelsen genom:
registerkontroll@transportstyrelsen.se
Lathundar och manualer för REKON finns under Relaterade dokument längst ned på denna sida.
Den som ska registerkontrolleras måste signera en samtyckesblankett. Samtycket innebär ett medgivande till utförande av registerkontroll. Samtyckesblanketten ska förvaras hos verksamheten tillsammans med grundutredningen och finnas tillgänglig vid tillsyn.
Blankett - Samtycke till registerkontroll för luftfartsskydd
Logga in här i REKON här: Inloggning REKON
Pappersansökan om registerkontroll för luftfartsskydd
Möjligheten att skicka in pappersansökan om registerkontroll för luftfartsskydd finns fortfarande kvar, dock är belastningen hård hos registerkontrollhandläggarna. Något som medför en mycket längre handläggningstid än för de digitala ansökningarna för registerkontroller för luftfartsskydd.
Observera att en pappersansökan om registerkontroll för luftfartsskydd endast kan skickas in av referensperson som anmälts som behörig att ansöka om registerkontroll till Transportstyrelsen.
Mer information om hur man ansöker om behörighet som referensperson finner ni här:
Ansökan om behörighet som referenspersoner i REKON
Blankett om ansökan för registerkontroll för luftfartsskydd finns här:
Ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd
Den som ska registerkontrolleras måste signera en samtyckesblankett. Samtycket innebär ett medgivande till utförande av registerkontroll. Samtyckesblanketten ska förvaras hos verksamheten tillsammans med grundutredningen och finnas tillgänglig vid tillsyn.
Blankett - Samtycke till registerkontroll för luftfartsskydd
Pappersansökan skickas till:
Transportstyrelsen
Sjö- och luftfartsavdelningen
Sektionen för säkerhetsskydd,
Registerkontroll
601 73 Norrköping
Registerkontroll av personer under 18 år
För sökande under 18 år krävs godkännande från vårdnadshavare att registerkontroll får genomföras. I dessa fall ska du bifoga blanketten i din ansökan:
Bilaga till ansökan om registerkontroll för luftfartsskydd, för personer under 18 år
Hur lång tid tar en registerkontroll?
Normal handläggningstid är för en pappersansökan är ca 4 - 5 veckor, men kan variera under året beroende på hur många ansökningar som kommer in. Handläggningstiden för digitala ansökningar är ca 7 – 10 dagar. Handläggningstiden kan inte påverkas eller påskyndas, utan varje ansökan behandlas i turordning.
Avgift
Transportstyrelsen debiterar en administrativ avgift för registerkontroll som sker på grund av placering i säkerhetsklass 3 inom luftfartsskyddet.
Se aktuell avgift för registerkontroll
Transportstyrelsens behandling av personuppgifter enligt GDPR
Här kan du läsa om hur Transportstyrelsen behandlar personuppgifter för referensperson och säkerhetshandläggare samt för person som ska registerkontrolleras:
- Transportstyrelsens behandling av personuppgifter enligt GDPR för referensperson och säkerhetshandläggare
- Transportstyrelsens behandling av personuppgifter enligt GDPR för person som ska registerkontrolleras
Kontakt
För allmänna frågor gällande handläggning av ansökan om registerkontroll, kontakta oss enligt nedan.
Observera att om din fråga rör ett specifikt ärende är det endast den kontaktperson (referensperson) som anmälts som behörig att ansöka om registerkontroll till Transportstyrelsen som vi kan lämna svar till. Vid den typen av frågor ber vi er att kontakta oss per telefon.
E-postadress: registerkontroll@transportstyrelsen.se
Postadress:
Transportstyrelsen
Sjö- och luftfartsavdelningen
Sektionen för säkerhetsskydd,
Registerkontroll
601 73 Norrköping
Relaterade dokument
Hade du nytta av informationen på den här sidan?
Tack för att du lämnade ett omdöme!